داروی ضد سرطانی که سرطانزا از آب درآمد!

به گزارش سیناپرس، داروهایی به نام عوامل هیپومتیل کننده (HMA) در حال حاضر به عنوان خط اول درمانی برای بیماران مبتلا به نوعی سرطان خون تحت عنوان سندرم میلودیسپلاستیک (MDS) استفاده می شوند. این سندروم، شامل گروهی از اختلالات است که در آن ها، سلول های خونی بالغ سالم در مغز استخوان تولید نمی گردند.

داروهای فوق به طور فزاینده ای در سایر بیماری ها نیز استفاده می شوند و با آنکه مکانیسم عمل آن ها نامشخص بوده، محققان همواره یکی از خطرات بالقوه آن ها را در توانایی شان برای فعال کردن یک انکوژن یعنی ژن سرطانزای غیرفعال می دانسته اند. گرچه این موضوع به وضوح نشان داده نشده بود.

حالا در مطالعه ای که توسط دانشمندان موسسه علوم سرطان سنگاپور در همکاری نزدیک با بیمارستان BWH و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون انجام است، مشخص شده که داروهای HMA می توانند ژن مربوط به پروتئین SALL4 که سرطان زا است را بیدار کنند!

SALL4 یک عامل سرطان زای شناخته شده است و بیان آن در ایجاد بیماری MDS و لوسمی یا سرطان خون نقش دارد. به گزارش سیناپرس، همچنین پیشتر نشان داده شده بود که ویروس هپاتیت B باعث دمتیلاسیون SALL4 در سرطان کبد می شود. 

در این پژوهش، تیم تحقیقاتی نمونه‌های مغز استخوان 68 بیمار مبتلا به MDS را که قبل و بعد از درمان با HMA گرفته شده بود، تجزیه و تحلیل کرده و متوجه موضوع فوق شدند. به گزارش سیناپرس، درواقع فعال شدن انکوژن SALL4 منجر به بقای ضعیف بیماران، حتی بیمارانی که در وضعیت بهبود کامل هستند، می شود.

حالا مسیرهای جدید طراحی شده بر اساس این کشف، می توانند به تغییر الگوی درمانی برای سایر سرطان ها و بیماری هایی که در آن ها HMA استفاده می شود کمک کنند.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در مجله علمی و معتبر New England Journal of Medicine منتشر شده اند.

مترجم: عباس روشن بین
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا