اپلیکیشن ها و استارتاپ ها به کمک حوزه کشاورزی می آیند

دکتر حسین محمودی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با سیناپرس گفت: امروزه کشاورزی مدرن یا ابزار دقیق توانسته با استفاده از تکنولوژی های نوین و ابزارآلات گوناگون، عملکرد و کارایی مزارع کشاورزی را افزایش دهد.

دکترای کشاورزی اگرواکولوژی افزود: این مبحث باید امروزه در تمام عرصه های کشاورزی اعم از ارگانیک و غیر ارگانیک رخ دهد. اهمیت بکارگیری این تکنولوژی ها در کشاورزی ارگانیک دو چندان است. به عنوان مثال هم اکنون حذف علف کش ها در مزارع ارگانیک به راحتی نیست. در مزارع ارگانیک کشاورزان مجبور هستند به صورت دستی علف های هرز را نابود کنند. اکنون کشورهای اروپایی برای رفع این مساله از مکانیزاسیون های خوبی استفاده می کنند مثلا آنها در مزارع خردشان مجهز به ماشین آلاتی هستند که کار وجین های دستی را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: همچنین ما می توانیم در کشاورزی ارگانیک از استارتاپ ها و اپلیکیشن ها استفاده کنیم زیرا در این نوع کشاورزی، کشاورز به راحتی می تواند نهاده های شیمیایی را حذف کند اما نیاز به دانش بیشتر یا تلفیق دانش بومی و رسمی دارد زیرا او به دلیل اینکه نمی تواند از نهاده های شیمیایی استفاده کند باید به دنبال روش های جایگزین باشد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از افراد بدون اینکه سابقه کشاورزی داشته باشند با استفاده از اپلیکیشن ها و استارتاپ هایی که از تکنولوژی روز برخوردار است به این حوزه ورود پیدا کرده اند. آنها از نظر علمی اطلاعاتی از قبیل نوع اقلیم و محصول، مکان مزرعه و حتی بازار هدف داخلی و خارجی را وارد اپلیکیشن کرده و مشکلات این حوزه را رفع کرده اند. این اپلیکیشن ها می توانند آفات مزرعه را شناسایی کنند و دقیق ترین راه بیولوژیکی برای مبارزه با آن را ارائه دهند.

وی به سیناپرس گفت: همچنین امروزه در سطح دنیا برای آبیاری مزارع کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده می شود. ما نیز می توانیم برای آبیاری محصولات کشاورزی مان از این تکنولوژی استفاده کنیم. این تکنولوژی هیچ ارتباطی به ارگانیک یا غیر ارگانیک بودن محصولات ندارد. قطعا آبیاری مزارع به وسیله هوش مصنوعی برای همه مزارع کشاورزی ایران فارغ از ارگانیک و غیر ارگانیک به علت محدودیت منابع آبی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: کشاورزان با استفاده از این تکنولوژی می توانند میزان مصرف آب را کاهش دهند و مزارع نیز بدون داشتن هرز آب به حد کافی سیراب شوند؛ متاسفانه هنوز در مدل های آبیاری سنتی و حتی پیشرفته هرز آب داریم. هرچقدر بتوانیم با ابزار دقیق میزان آب مصرفی کشاورزی را کاهش دهیم به نفع کشورمان خواهد بود.

محمودی اظهارداشت: هرچند کشاورزی نوین یا ابزارهای دقیق یا تکنولوژی های جدید برای کشاورزی ارگانیک بسیار ضروری و کمک کننده است اما در ذات استاندارد کشاورزی ارگانیک یک نوع محافظه کاری در مورد استفاده از این تکنولوژی ها وجود دارد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اکنون کشاورزی ارگانیک برای استفاده از تکنولوژی های بیوتکنولوژی گارد دارد. مثلا استفاده از بذرهای تراریخته کاملا ممنوع است یا خیلی گزیده استفاده از نانو تکنولوژی را قبول می کند زیرا اصول و اساس اگرواکولوژی و کشاورزی ارگانیک پیشگیری و جلوگیری از ریسک های احتمالی است بنابراین یک مقدار محافظه کارانه عمل می کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا