این دایناسور از تی رکس هم وحشی تر است

به گزارش سیناپرس، دیرینه شناسان در آرژانتین موفق به شناسایی وحشی ترین و خونخوارترین دایناسور جهان شدند. این دایناسور که ماکروتوراکس میپ Maip macrothorax نام دارد، بزرگ‌ ترین خویشاوند مگارپتورا Megaraptora  محسوب می شود که بزرگترین دایناسوری است که تاکنون کشف شده است.

این دایناسور از طریق استخوان ‌های ستون فقرات و دنده‌ های فسیل شده از لایه ‌ای کشف شد که ۷۰ میلیون سال پیش در استان سانتا کروز فعلی، جنوب آرژانتین شکل گرفته بود.

ماکوتو مانابه، معاون مدیر موزه ملی طبیعت و علم توکیو و یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در این رابطه گفت: بر اساس کشف ماکروتوراکس میپ، همراه با یافته‌های دیگر، به نظر می‌رسد که گونه مگارپتورا در پایان دوره کرتاسه یکی از برترین رتبه های را در میان گوشتخواران در آمریکای جنوبی به خود اختصاص داده است.

ماکروتوراکس میپ یک تروپود بزرگ محسوب می شود که حدود ۹ متر طول و ۵ تن وزن داشت. این جانور احتمالاً مانند دیگر اعضای خانواده مگارپتورا ، دندان های متعدد و بزرگ و همچنین پنجه های تیزی روی ساعد خود داشت.
به گفته این تیم نام میپ  به یک روح شیطانی در افسانه های بومی پاتاگونیا اشاره دارد که مردم را با بادهای سرد تا حد مرگ منجمد می کند.
به گزارش سیناپرس، دکتر فرناندو نوواس محقق موزه علوم طبیعی آرژانتین و دکتر ماکوتو مانابه بر اساس بررسی شکل و تراکم استخوان‌های این جانور به این نتیجه رسیدند که بقایای این دایناسور تازه کشف شده به گونه ‌ای تعلق دارد که قبلاً ناشناخته بود.

به گفته دیرینه شناسان، مگارپتورا در اواخر دوره کرتاسه در نیمکره جنوبی زمین پرسه می زد. اعتقاد بر این است که  این گوشتخوار شبیه تیرانوسوروس است که بر نیمکره شمالی تسلط داشت ولی احتمالا خشن تر و خونخوار تر محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، انتظار می رود بقایای این دایناسور در نمایشگاه دایناسورهای ویژه ای که برای سال ۲۰۲۳ در موزه ژاپن برنامه ریزی شده است به نمایش گذاشته شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.