کلسیم را با احتیاط مصرف کنید

به گزارش سیناپرس، به گفته پزشکان، مکمل ‌های کلسیمی که میلیون‌ها نفر در دنیا برای تقویت سلامت استخوان مصرف می ‌کنند، می ‌تواند باعث آسیب قلبی در برخی افراد شود.

این هشدار در حالی است که تحقیقات جدید نشان می ‌دهد افراد مسن ‌تر مبتلا به یک مشکل شایع قلبی در صورت مصرف قرص‌های کلسیم یک سوم بیشتر در معرض مرگ هستند. این یافته ها به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که کلسیم اضافی می تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشد.

اکنون کارشناسان توصیه می کنند که از مصرف این قرص‌ها جلوگیری شود و حتی متخصصان تغذیه این مکمل ها را خطرناک و بدون هیچ فایده ‌ای می ‌دانند.

کلسیم یک ماده مغذی حیاتی است که برای استخوان‌ها و دندان‌ های سالم و همچنین برای تنظیم انقباضات ماهیچه ‌ای از جمله ضربان قلب و اطمینان از عدم لخته شدن خون به طور طبیعی مورد نیاز است. محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و ماهی از جمله منابع غنی کلسیم به شمار می روند.

کمبود کلسیم می ‌تواند منجر به بیماری به نام راشیتیسم در کودکان شود که بر رشد استخوان ‌ها تأثیر می ‌گذارد و بیماری‌ های نازک ‌کننده استخوان مانند استئومالاسی و پوکی استخوان در سنین بالاتر را افزایش می ‌دهد.

به گزارش سیناپرس، در تلاش برای مبارزه با این موضوع، کارشناسان تغذیه توصیه می ‌کنند که افراد بالای ۶۵ سال اگر از رژیم خوب غذایی بهره نمی برند، از مکمل کلسیم و ویتامین D برای کمک به حفظ سلامت استخوان ‌ها استفاده کنند.

گفتنی است که ویتامین D برای کمک به جذب مناسب کلسیم مورد نیاز بدن است. با این حال، در سال های اخیر تعدادی از مطالعات ابهاماتی را در مورد ایمنی مصرف خودسرانه کلسیم مطرح کرده اند.

در سال ۲۰۱۹، دانشمندان دانشگاه تافتس در ماساچوست، سوابق پزشکی ۲۷ هزار بزرگسال آمریکایی را تجزیه و تحلیل کردند و به ارتباط بین دوزهای بالای کلسیم و سرطان پی بردند. حتی اخیرا یک پژوهش منتشر شد که نشان می دهد میزان حملات قلبی به میزان قابل توجهی در افرادی که کلسیم مصرف می ‌کنند، بیشتر است.
این تحقیق جدید، ۲۶۵۰ بیمار مبتلا به تنگی آئورت را دنبال کرد. تنگی آئورت یک بیماری بالقوه جدی است که در آن دریچه آئورت داخل قلب به طور کامل باز نمی شود و جریان خون غنی از اکسیژن به بدن کاهش می یابد. تنگی آئورت به دلیل تجمع کلسیم روی لت‌های دریچه ایجاد می ‌شود که به مرور زمان باعث سفت شدن آنها شده و بر توانایی باز و بسته شدن آنها تأثیر می ‌گذارد. 

تخمین زده می شود که ۴۰۰ هزار نفر در بریتانیا به این بیماری بالقوه کشنده مبتلا هستند. میزان مبتلایان با افزایش سن بیشتر می شود و این شایع ‌ترین بیماری دریچه قلب است که در افراد مسن دیده می ‌شود و از هر هشت نفر بالای ۷۵ سال یک نفر به آن مبتلا می ‌شود.

در ادامه محققان که بیماران را به مدت پنج سال تحت نظر داشتند، دریافتند افرادی که دچار تنگی آئورت هستند و کلسیم مصرف می ‌کنند، نسبت به افراد بیماری که این مکمل را مصرف نکرده‌ اند، دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند. این افراد همچنین ۴۸ درصد بیشتر در معرض خطر نیاز به جراحی برای تعویض دریچه بودند و ۳۱ درصد بیشتر احتمال داشت که به هر دلیلی بمیرند.

پروفسور تیم اسپکتور (Tim Spector) اپیدمیولوژیست در کینگز کالج لندن و پژوهشگر این مطالعات گفت: با اضافه کردن این موضوع به شواهد دیگر، کاملاً واضح است که مکمل ‌های کلسیم برای افرادی که مشکلات قلبی بالقوه دارند مضر هستند و من مطمئن نیستم که اصلا مزایای احتمالی وجود داشته باشد.

به نظر من شواهد کافی وجود دارد که بگوییم کلسیم مکمل خطرناکی است که نباید بدون نسخه در دسترس باشد و حتی نباید تجویز شود مگر اینکه کسی کمبود کلسیم قابل توجهی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دستورالعمل ‌های بالینی برای پوکی استخوان حداقل ۷۰۰ میلی ‌گرم کلسیم در روز را توصیه می ‌کنند که با مصرف دو وعده کوچک پنیر و یک کاسه کوچک ماست یا یک لیوان کوچک شیر می ‌توان به آن دست یافت.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: mailplus
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا