کشف ماسک خدای تئاتر یونانی در ترکیه

به گزارش سیناپرس،  کاوش های باستان شناسی در غرب ترکیه منجر  به کشف ماسک سفالینی شد که به نظر می رسد نمایانگر یک خدای نسبتاً بداخلاق باشد. این ماسک در آکروپلیس شهر قرار داشته و به گفته باستان شناسان، گمان می رود که یک هدیه نذری برای قدردانی از دیونیسوس محسوب می شود.

گفتنی است بر اساس اساطیر یونان باستان، دیونیسوس که به طور گسترده به عنوان خدای شراب و عیاشی شناخته می شود، خدای تئاتر و جنون آیینی نیز بود. به گزارش سیناپرس، اصطلاح باکانال از نام لاتین او باخوس یا همان باکوس گرفته شده است و در حقیقت او نقش مهمی در توسعه تئاتر یونان باستان داشته است.

اعتقاد عمومی بر این است که دیونیسوس به بازیگران اجازه می دهد تا به طور کامل نقش های خود را تجسم کرده و به شخصیت های موفقی روی صحنه تبدیل شوند. تصور می‌شود که هنر تئاتر یونان باستان از جشنواره‌های دیونیسیایی اولیه سرچشمه می‌ گیرد.

دیونیسوس ، جشنواره سالانه ای بودکه برای ادای احترام به خدای تئاتر در آتیکا برگزار می شد و دارای راهپیمایی های آیینی و به دنبال آن مسابقات نمایشی از جمله اجرای نمایشنامه های نوشته شده توسط بهترین نمایشنامه نویسان آن روز بود.

به گزارش سیناپرس، تصاویر باقی ‌مانده از آثار هنری بی‌شماری از جمله سفال‌ ها، نقاشی‌ های دیواری، فنجان ‌های شراب و مجسمه ‌ها، اغلباین خدای  یونان باستان را به تصویر می ‌کشند که به پهلو دراز کشیده و در حال  خوردن و نوشیدن است. عادت به خوردن غذا به حالت خوابیده در یونان باستان حداقل از قرن هفتم قبل از میلاد آغاز شده و بعداً توسط رومیان برداشت شد.

در این میان نکته عجیب، این است که یونانی‌ها همیشه در حالی که به پهلوی چپ خود دراز کشیده‌اند، تصویر می ‌شوند. دلیل این سنت کاملاً مشخص نیست، اما تاریخ دانان و کلاسیک نویسان چندین دهه است که درباره این موضوع بحث کرده اند.

به گزارش سیناپرس، شهر باستانی داسکیلیون  (Daskyleion)، که برای اولین بار در عصر برنز تحت سکونت قرار گرفت، در سال ۱۹۵۲ کشف شد. از آن زمان، به طور معمول یافته های مهمی از  دوره های مختلف تاریخی در این سایت باستانی شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا