دزدگیر لباس و انواع تگ فروشگاهی

وسیع شدن فضای فروشگاه های پوشاک، علاقه مشتریان برای لمس لباس ها پیش از خرید و عواملی از این دست سبب شده اند دزدگیر لباس و تگ های فروشگاهی کاربرد زیادی داشته باشند. گیت فروشگاهی یا دزدگیر لباس، اکنون در اغلب فروشگاه های کوچک و بزرگ پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. اما سازکار این نوع دزدگیرها چگونه است؟ در این مقاله به طور مختصر و مفیدی درباره انواع دزدگیر لباس و نحوه عملکرد آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

آشنایی با ابزاری به نام دزدگیر لباس

نخستین پرسش این است که اصولا دزدگیر لباس چیست؟ دزدگیر لباس در واقع تگ های کوچکی هستند که به تمام لباس های داخل فروشگاه متصل می شوند. چنانچه لباس ها توسط مشتری عامدانه و یا سهواً پیش از جدا کردن این تگ ها از گیت عبور داده شوند، آلارم خطر سرقت اعلام خواهد شد. بر طبق روال عادی پس از آنکه مشتری مبلغ خرید لباس مورد نظرش را پرداخت نماید، فروشنده و مشئول صندوق فروشگاه، به کمک جداکننده تگ را از لباس جدا می کند و مشتری می تواند جنس خریداری شده را از گیت عبور دهد. توجه داشته باشید که دزدگیر لباس دارای انواع گوناگونی می باشد که صاحبان فروشگاه ها باید بسته به نحوه عملکرد و شرایط فروشگاه، یکی از این انواع را انتخاب نمایند.

اجزای تشکیل دهنده دزدگیر لباس

هر دزدگیر لباس در انواع مختلف از اجزای مختلفی تشکیل می شود که در زیر درباره هر کدام از این قسمت ها مختصر توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

تگ های دزدگیر: تگ ها قطعات کوچکی از جنس پلاستیک فشرده تزریقی هستند و اصولا بسیار مقاوم و محکم اند. در داخل این تگ ها فریت ها و سیم‌ پیچ هایی وجود دارد، و علاوه بر آن سوزن هایی نیز در درون آنها وجود دارد که به قفل ها اتصال دارد و اجازه نمی دهد تگ ها از هم جدا شوند.

سیم پیچ های تگ لباس: همان طور که گفتیم داخل تگ های دزدگیر لباس یک سری سیم پیچ وجود دارد. هر چقدر قطر تگ ها بیشتر باشد، به قاعده میزان حساسیت و دقت عملکرد آن نیز افزایش پیدا می کند. اما اکنون تگ های بسیار باریک و کوچکی نیز وارد بازار شده اند که سیم پیچ های مطلوبی دارند و از دقت بسیار بالایی برخوردارند.

گیت فروشگاهی: سومین قطعه از اجزای یک دزدگیر لباس، گیت فروشگاهی است. این گیت ها اصولا در ورودی فروشگاه ها نصب می شوند و مشتریان پس از خرید باید از میان آنها عبور کنند. در واقع گیت ها هستند که عبور لباس های سرقتی را با آلارم اعلام می کنند.

انواع دزدگیر فروشگاهی از نظر تکنولوژی

به طور کلی در ساخت دزدگیر فروشگاهی از سه تکنولوژی متفاوت استفاده می شود. بسته به اینکه این دزدگیرها از کدام تکنولوژی بهرمند هستند، عملکرد آنها متفاوت است. این سه تکنولوژی شامل موارد زیر می باشد:

۱. سیستم های Radio Frequency  یا RF
۲. سیستم های Electromagnetic یا EM
۳. سیستم های Acousto Magnetic یا AM

چگونه تگ ها را از لباس ها جدا کنیم؟

فروشگاه هایی که از تگ های دزدگیر لباس استفاده می کنند لزوما باید دستگاه جدا کننده نیز داشته باشند. کار این دستگاه جدا کردن تگ های دزدگیر پس پرداخت هزینه توسط مشتری است. چنانچه برای جدا کردن تگ دزدگیر از دستگاه ویژه استفاده نشود به احتمال زیاد به لباس ها آسیب وارد خواهد شد. دستگاه جدا کننده به کمک میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی بدون آسیب رسیدن به بافت لباس تگ ها را از آن ها جدا خواهد کرد. این دستگاه عموما دارای آهنربا هایی با قدرت 8000 تا 1000 گاوس هستند. در مرحله اول آهنربا دزدگیر را جذب می کند، ضامن یا قفل آن‌ها را باز می‌کند و با سرعت عملی بسیار بالا، به فروشنده اجازه می‌ دهد که به سادگی تگ‌ها را از لباس جدا کند.

انواع تگ دزدگیر لباس را بشناسیم

تگ ها متنوعی در اشکال مختلف برای دزدگیر لباس ساخته می شوند که در ادامه به محبوب ترین و پر کاربردترین انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

تگ دزدگیر صدفی

تگ های صدفی، در میان انواع تگ ها از همه محبوب تر هستند. از آنجا که سطح صافی دارند و از وزن کمتری نیز برخوردارند صاحبان فروشگاه ها ترجیح می دهند عموما از تگ  صدفی برای دزدگیر لباس استفاده کنند. قطر تگ های صدفی حدود ۵ سانتیمتر است و در آنها از فناوری AM و RF استفاده می شود.

تگ‌ دزدگیر گلفی

تگ های دزدگیر گلفی نیز از جمله پر کاربردترین تگ های دزدگیر لباس هستند. این نوع تگ ها از نظر ظاهری شباهت به توپ گلف دارند و از این رو به این نام مشهورند. تگ های گلفی نیز که در دو سایز کوچک و بزرگ عرضه می شوند از دو فناوری AM و RF بهره می برند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا