اروپا تسلیم گاز روسیه شد

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحریم های اعمال شده علیه روسیه، امکان انجام هر نوع معامله با این کشور بر اساس ارزهای دلار و یورو ممنوع شده و این موضوع باعث شد کشورهای وابسته به گاز روسیه دچار مشکلاتی جدی شوند. در این میان آلمان و ایتالیا پس از مشورت با مقامات بلژیکی در بروکسل، به شرکت های خود گفتند که می توانند برای پرداخت هزینه گاز روسیه بدون نقض تحریم های روسیه، حساب روبلی باز کنند.

در این گزارش ها به نقل از دو منبع آمده است که برلین به واردکنندگان گاز آلمانی گفته است که می توانند حساب روبلی برای پرداخت انرژی باز کنند، مشروط بر اینکه پرداخت ها به گازپروم بانک روسیه به ارز خارجی انجام شود.

یک منبع دولتی ایتالیا نیز به رویترز گفت که اعلامیه شرکت نفت ایتالیا در روز سه‌ شنبه مبنی بر انتقال به حساب‌های باز در بانک روسیه با دریافت شفافیت از کمیسیون اروپا در مورد روند پرداخت‌های تامین گاز انجام شده است.

در این گزارش آمده است که بروکسل پیشتر دو مجموعه راهنمایی کتبی در مورد چگونگی خرید گاز روسیه بدون شکستن تحریم ها ارائه کرده است. در این بیانیه آمده است که شرایط برخی از کشورها به طور کامل در مورد اقدامات قانونی مشخص نیستند زیرا مقامات اتحادیه اروپا به شرکت‌ها در پشت درهای بسته توصیه می ‌کنند که حساب‌های روبلی در گازپروم بانک باز نکنند.

به گزارش سیناپرس، برخی از دیپلمات های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این رابطه گفتند که این توصیه ها عمدا مبهم است تا شرکت ها بتوانند برای ادامه خرید گاز روسیه حساب روبلی باز کنند.

به گزارش سیناپرس به نقل از رویترز، یکی از دیپلمات‌ های اروپایی در این رابطه گفت: بسیاری از کارشناسان این تصور را دارند که سیاست اروپا به گونه ای است که درهای تبادلات تجاری باز بماند. این دیپلمات که مایل به افشای نامش نیست، اضافه کرد که اگر شرکت‌ها در برخی کشورها حساب روبلی باز کنند اما برخی دیگر این کار را نکنند، خطر تضعیف اتحاد اتحادیه اروپا در برابر روسیه وجود دارد.

در خاتمه گفتنی است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۳۱ مارس فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن یک روش پرداخت جدید برای خرید گاز روسیه از سوی خریداران کشورهای غیر دوست اعلام شده است.

به گزارش سیناپرس، این خریداران باید پرداخت‌های ارزهای خارجی را به حساب‌های گازپروم انتقال داده و سپس آنها را به روبل تبدیل کنند. در این مبادلات ارز واسطه و انتقال آن به حساب واردکنندگان بر اساس روبل انجام می شود.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا