ارز دیجیتال، فرار مالیاتی یا تورم؟

به گزارش سیناپرس، در حالی که وجه نقد به شکل پول کاغذی و فیزیکی و یا سکه صادر و دریافت می شود، ارز دیجیتال بانک مرکزی شامل ثبت اطلاعات تراکنش در یک دفتر دیجیتالی است که توسط بانک مرکزی نگهداری می شود. مطالعات جدید بررسی می کند که چگونه معرفی ارز دیجیتال ملی بر رفاه در اقتصادی که در آن فرار مالیاتی در معاملات نقدی رخ می دهد، تأثیر می گذارد.

در این پژوهش محققان دریافتند که با ساخت یک مدل اقتصادی پویا که در آن پول نقد و ارز دیجیتال بانک مرکزی یا اصطلاحا دولتی بتوانند هر دو در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند، در زمانی که ناکارآمدی اقتصادی مرتبط با فرار مالیاتی در معاملات نقدی موجب محدودیت صدور حواله های نقدی از بانک مرکزی به دولت می شود، معرفی ارز دیجیتال با سود تضمین شده و مثبت می تواند این ناکارآمدی را از بین برده و در نتیجه با جلوگیری از فرار مالیاتی و پاداش دادن به پرداخت کنندگان مالیات، رفاه عمومی را بهبود بخشد. 

به گزارش سیناپرس، دکترسئونگ داک لی (Seungduck Lee) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه سونگ کیونکوان در کره جنوبی در این باره گفت: ما همچنین دریافتیم که حذف پول نقد لزوماً رفاه را در محیطی که حجم مخارج دولت زیاد نیست یا فرار مالیاتی شدید وجود ندارد، بهبود نمی‌ بخشد.

این امر به این معنی است که وقتی می توان ارزی با فناوری ثبت سوابق معرفی کرد، نیازی به ثبت همه تراکنش ها نیست، زیرا بانک مرکزی می تواند بین تراکنش هایی که از ثبت سوابق استفاده می کنند و تراکنش هایی که از این ارز استفاده نمی کنند، نقل و انتقال انجام دهد. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Economic Inquiry منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا