در مریخ آب وجود داشت، حیات خیر

به گزارش سیناپرس، شواهد جدید علمی مطالعه شده توسط محققان نشان می دهد در مریخ آب وجود داشته اما خبری از حیات در سیاره سرخ نبوده است.

دانشمندان دانشگاه لوند در سوئد دریافتند که حضور گسترده آب یک پیش نیاز برای حیات در مریخ بوده است، اما اسکن های پیشرفته یک شهاب سنگ مریخی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ساله، تنها نشان دهنده اثری از تماس با هیدروژن، عنصر کلیدی در آب دارد.

در حالی که نمونه ‌هایی از سنگ‌ های مریخ توسط مریخ ‌نورد استقامت ناسا جمع ‌آوری شده و انتظار می ‌رود تا سال ۲۰۳۰ در دسترس باشد، دانشمندان اقدام به مطالعه یک شهاب سنگ مریخی کردند. این سنگ مریخی با عنوان شهاب سنگ محدوده میلر ۰۳۳۴۶ شناخته می شود، سنگی به وزن ۷۰۰ گرم که دانشمندان در سال ۲۰۰۳ در محدوده میلر قطب جنوب کشف کردند.

جوزفین مارتل، دانشجوی دکترای زمین ‌شناسی در دانشگاه لوند، در رابطه با کشف فوق الذکر گفت که هدف از مطالعه این شهاب ‌سنگ، پاسخ به این سوال است که آیا تاکنون یک سیستم گرمابی بزرگ در مریخ وجود داشته است یا خیر.

ازآنجایی که وجود آب برای این سؤال که آیا زندگی در مریخ وجود داشته است یا خیر، مهم است، ما می‌ خواستیم بررسی کنیم که چه مقدار از شهاب سنگ در زمانی که هنوز بخشی از بستر مریخ بود، با آب واکنش نشان می ‌داد.

به گزارش سیناپرس، محققان طی مطالعات فوق، از توموگرافی نوترونی و اشعه ایکس برای مطالعه شهاب سنگ استفاده کردند زیرا نوترون ها به هیدروژن بسیار حساس هستند. بررسی این سنگ مریخی نشان داد که احتمالا تنها بخش کوچکی از آن با آب مایع واکنش نشان داده است.

بنابراین، محققان استدلال کردند که احتمالاً در مریخ یک سیستم گرمابی بزرگ وجود نداشته و یک جریان  آب این واکنش را ایجاد نکرده است، بلکه انباشته های کوچک یخ زیرزمینی با برخورد شهاب سنگ به سیاره در حدود ۶۳۰ میلیون سال پیش ذوب شده و این اثر را روی سنگ مورد نظر ایجاد کرده است.

دانشمندان گفتند که این یافته پیامدهای مستقیمی بر قابلیت سکونت ‌پذیری زیرسطح مریخ دارد و به این ترتیب احتمال ظهور یا بقای حیات در مریخ بسیار اندک است.
به گزارش سیناپرس، مارتل در خاتمه توضیحاتش خاطرنشان کرد: البته، این کشف بدان معنا نیست که زندگی نمی ‌توانست در مکان‌ یا زمان دیگری روی مریخ وجود داشته باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.