چرا دچار سردرد می شویم؟

به گزارش سیناپرس، اگرچه ممکن است در هنگام میگرن یا سردردهای شدید احساس کنید مغز شما درد می‌کند، اما  در حقیقت این بافت‌های اطراف مغز هستند که به درد حساس هستند.

از نظر علمی، زمانی که محرک ‌های ناخوشایند رشته‌ های عصبی حسی به نام گیرنده‌ های درد را فعال می ‌کنند، معمولاً درد را تجربه می ‌کنیم. اگرچه ممکن است  این مشکل مانند یک درد عمیق در مغز شما احساس شود، اما قطعا شگفت زده می شوید که بدانید سردرد از خود مغز منشأ نمی گیرد.

ما می توانیم گیرنده های درد را در پوست، مفاصل و در برخی از اندام های داخلی پیدا کنیم، اما عجیب است که در مغز هیچ گیرنده عصبی مرتبط با درد وجود ندارد بنابراین خود مغز دردی را احساس نمی کند. به گزارش سیناپرس، این موضوع در جراحی مغز و اعصاب مشخص شده است و پزشکان دریافته اند که تحریک خود بافت مغز در بیمارانی که بیهوش نیستند، باعث درد نمی شود.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد مغز فاقد گیرنده های درد است. حال این سوال مطرح می شود که اگر مغز گیرنده‌های درد ندارد، چرا سردرد می‌گیرم؟

باید توجه داشت اگر چه مغز نمی تواند درد را درک کند، اما محیط اطراف آن مانند مننژها (پوشش مغز)، بافت های عصبی، رگ های خونی و عضلات گردن می توانند درد را درک کنند. در این شرایط و پس از تحریک این بافت ها، یک گیرنده درد سیگنالی را از طریق رشته های عصبی به سلول های عصبی مغز می فرستد که نشان می دهد بخشی از بدن درد می کند.

از نظر پزشکی، انواع مختلفی از سردرد وجود دارد که تصور می شود به دلایل مختلفی ایجاد می شود. به عنوان مثال، سردرد تنشی ممکن است به دلیل سفت شدن عضلات گردن و پوست سر ایجاد شود. همچنین گیرنده های درد در صورت، دهان و گلو وجود دارد، به همین دلیل است که مشکلات در این نواحی ممکن است باعث سردرد شود.

به گزارش سیناپرس، شرایط میگرن اما متفاوت است. ما علت دقیق آن را نمی دانیم، اما تصور می شود که میگرن نتیجه فعالیت غیر طبیعی مغز است که به طور موقت سیگنال های عصبی، مواد شیمیایی و رگ های خونی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از افراد فکر می کنند که میگرن به دلیل فعال شدن اعصاب حسی ایجاد می شود که پپتیدها یا سروتونین را آزاد می کنند و باعث التهاب در عروق و پوشش های مغز می شوند و همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی می شوند.

به گزارش سیناپرس، استروژن نیز ممکن است در شکل گیری سردرد نقش داشته باشد، به همین دلیل است که برخی از زنان در طول چرخه قاعدگی خود دچار میگرن می شوند. تریپتان ها، داروهایی که میگرن را درمان می کنند، با مسدود کردن گیرنده های سروتونین و انقباض عروق خونی عمل می کنند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا