با میکروب های روده به جنگ ویروس ها بروید

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه‌ های استکهلم، اومئو و گوتنبرگ سوئد گزارش دادند که چگونه میکروبیوتای روده برای مقاومت طبیعی در برابر عفونت‌ های ویروسی ضروری هستند.

پژوهشگران نشان دادند که آزاد شدن وزیکول های غشایی از میکروبیوتای روده منجر به تحویل دی ان ای باکتری به سلول های میزبان می شود. این امر باعث تحریک ایمنی شده و در نتیجه از اندام های دورتر در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کند. 

به گفته پژوهشگران سطوح همه موجودات چند سلولی به طور مداوم توسط میکروب های معمولی که به عنوان میکروبیوتا شناخته می شوند پر می شود که بر بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی میزبان تأثیر می گذارد.به گزارش سیناپرس،  اکثریت قریب به اتفاق آنها باکتری های خارج سلولی هستند که در روده زندگی می کنند. این میکروب ها برای رشد و بلوغ سیستم ایمنی حیاتی هستند.

آنها همچنین برای مواد مغذی یا محل اتصال و با تولید مواد ضد میکروبی، در برابر پاتوژن های باکتریایی و قارچی از بدن محافظت می کنند. اما اینکه چگونه این باکتری‌ های غیر تهاجمی در مجرای روده تعدیل سیستم ایمنی و تأثیر آن ‌ها بر عفونت‌های ویروسی را واسطه می ‌کنند، به طور کامل درک نشده است. 

دکتر نلسون گکارا (Nelson Gekara) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: ما به تأثیر باکتری های روده بر عفونت های ویروسی علاقه مند بودیم. بنابراین موش‌ ها را با آنتی‌ بیوتیک درمان کردیم و سپس آنها را با دو نوع مختلف ویروس آلوده کردیم. به گزارش سیناپرس، در ادامه دریافتیم که درمان آنتی بیوتیکی موش ها را نسبت به این ویروس ها حساس تر می کند و این امر به دلیل کاهش بیان پایه مولکول های ایمنی ضد ویروسی به نام اینترفرون نوع  I (IFN-Is) است. 

سیستم ایمنی میکروب ها را از طریق چندین خانواده از گیرنده های ذاتی شناسایی می کند. گیرنده‌ها در سطح سلول محیط خارج سلولی را بررسی کرده و گیرنده‌های سیتوزولی به سیستم ایمنی از وجود دی ان ای خارجی در داخل سلول هشدار می ‌دهند. پس از سنجش دی ان ای از طریق محرک ژن های اینترفرون  سیگنال ارسال شده و بیان IFN-Is را القا می کند.
برای درک اینکه چگونه میکروبیوتا بیان پایه IFN-Is را القا می کند، محققان موش های معیوب در مسیرهای ایمنی ذاتی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پژوهشگران دریافتند که القای IFN-Is توسط میکروبیوتای روده شامل فعال سازی مسیر cGAS-STING است و این امر نیازی به تماس مستقیم باکتری با سلول میزبان ندارد. در نتیجه، موش‌ها کمتر به عفونت‌های HSV-1 و VSV پاسخ داده و بیشتر مستعد ابتلا به آن بودند. 

به گزارش سیناپرس، به طور کلی تصور می شود که حس ایمنی ذاتی میکروب های خارج سلولی از جمله میکروبیوتای روده از طریق گیرنده های سطح سلولی مانند TLR ها رخ می دهد، در حالی که فعال شدن گیرنده های ایمنی سیتوزولی مانند cGAS تنها در پاسخ به ویروس های DNA مهاجم، باکتری های بیماری زا، یا انگل ها رخ می دهد. 

وزیکول‌های غشایی باکتریایی (MVs) وزیکول‌های دولایه لیپیدی کوچکی هستند که از باکتری‌ها آزاد شده و احتمالاً می‌ توانند از بافت و همچنین موانع غشای سلولی عبور کنند.به گزارش سیناپرس، در واقع، محققان دریافتند که دی ان ای حاوی وزیکول‌ های غشایی از میکروبیوتای روده در گردش خون وجود دارد و هنگامی که با سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی آمیخته یا تلقیح می‌ شود، پاکسازی ویروس‌ها را ارتقا می ‌دهند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Immunity منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا