نئاندرتال های دریانورد بودند

به گزارش سیناپرس، پیش از این تصور می شد که انسان در ۱۰ هزار سال پیش به دریای مدیترانه سفر کرده اما باستان شناسان در سال ۲۰۱۰ میلادی شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد انسان در ۱۳۰ هزار سال پیش موفق به سفر به دریای مدیترانه شده است.

در مقاله ای با عنوان «جستجوی اودیسه عصر سنگ» پژوهشگران توضیح دادند که تا یک دهه پیش، باستان شناسان تصور می کردند سفرهای ماجراجویانه اودیسه، همانطور که در کتاب اودیسه هومر منعکس شده، اولین سفر به دریای مدیترانه است که ۱۰ هزار سال پیش رخ داده است.

برخی دیگر تصور می کردند که سفر دریایی یک تلاش انسانی است که در عصر برنز آغاز شده است. با این حال، باستان شناسان در سال ۲۰۱۰ میلادی ابزارهای سنگی را در کرت پیدا کرده‌اند که قدمت آن به حداقل ۱۳۰ هزار سال پیش می ‌رسد. پیدا شدن این شواهد منجر به این فرضیه شد که انسان در اوایل دوران زندگی نئاندرتال ها در دریاها سفر کرده است.

نئاندرتال ها گونه ای منقرض شده از انسان ها بودند که بین ۲۳۰ هزار تا ۴۰ هزار سال پیش در اواخر پلیستوسن میانه و تقریباً در سراسر پلیستوسن فوقانی در اروپا، خاور نزدیک، خاورمیانه و آسیای مرکزی زندگی می کردند.به گزارش سیناپرس، مطالعات پالئوژنتیکی منشأ مشترک انسان مدرن و نئاندرتال و همچنین تداخل ژنتیکی بین دو گونه انسان را در حداقل دو مکان و زمان یعنی خاور نزدیک و اروپای غربی نشان می دهد.

یافته های اخیر نشان می دهد که نئاندرتال ها توانسته اند در آب های مدیترانه حرکت کنند. به گزارش سیناپرس، از این گذشته، شهر کرت مسکونی بوده و بیش از پنج میلیون سال، یک جزیره بوده است، به این معنی که مردمی که در آنجا زندگی می کردند زمانی به نوعی به کرت سفر کرده بودند.

به گزارش سیناپرس، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی، یک تیم یونانی-آمریکایی از دانشمندان در منطقه ساحلی جنوبی پلاکیاس، صدها ابزار سنگی را پیدا کردند که کاملاً شبیه به ابزارهایی بودند که هم هومو ارکتوس (انسان راست قامت) بیش از یک میلیون سال پیش و هم نئاندرتال‌ها در بیش از ۱۳۰ هزار سال پیش استفاده کرده بودند.

یکی از محققین ادعا کرد که این ابزارها نشان دهنده مهاجرت دریایی نئاندرتال ها از خاور نزدیک و میانه به اروپا هستند. تلاش برای تعیین قدمت این شواهد منجر به تخمین قدمت حداقل ۱۳۰ هزار سال شده است، اما تردیدها در مورد تاریخ دقیق آنها همچنان وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این امر کمکی به از بین بردن شک و تردید سایر دانشمندان نسبت به چنین نظریه جسورانه ای نکرد.

همچنین یافته‌های دیگری با منشأ احتمالی نئاندرتال‌ها، مانند Stelida در ناکسوس وجود داشت، که حتی در آخرین عصر یخبندان که سطح آب پایین ‌تر بود، تخمین زده می ‌شد که فقط از طریق دریا قابل دسترسی باشد. در آنجا، یک تیم یونانی- کانادایی دیگر صدها ابزار سنگی (پیچیده‌ تر شواهد کرت در نوع روش ساخت ابزارها) را در یک معدن سنگ چخماق کشف کردند.

در میان این ابزارها، ابزارهای دستی وجود دارند که شبیه ابزارهایی هستند که هم نئاندرتال ها و هم انسان های هوشمند در ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار سال پیش در ناکسوس ساخته بودند. روند تاریخ گذاری این ابزارها هنوز در حال انجام است. به گزارش سیناپرس، منشأ باستانی آنها را نمی توان رد کرد بنابراین، این فرض را معتبرتر می کند که حتی دریانوردان باستانی بیشتری در دریای اژه وجود داشته اند.

مترجم: ناصر پورقدیمی