دور کاری بر بهره وری تاثیر منفی ندارد

به گزارش سیناپرس، همه ‌گیری کرونا طی دو سال گذشته میلیون ‌ها نفر را مجبور کرد که از روی کاناپه‌ های اتاق نشیمن و پیشخوان آشپزخانه خود کار کنند. بسیاری از تصور بازگشت به یک دفتر فیزیکی و رفت و آمد روزانه کاملاً راضی نیستند.

با این حال، کسانی که از بازگشت به دفاتر کار حمایت می کنند می گویند کار کردن و تمرکز در خانه بسیار سخت تر است. به همین دلیل محققان دانشگاه تگزاس  به مطالعه این مساله پرداخته و دریافتند  که دورکاری نه تنها بهره ‌وری را کاهش نمی‌دهد بلکه حتی ممکن است انعطاف ‌پذیری بیشتر در سراسر شرکت را تقویت کند.

پژوهشگران این تیم مطالعاتی گزارش می دهند که اجازه دادن به کارمندان برای کار از راه دور در هنگام بلایای طبیعی یا سایر رویدادهایی که باعث جابجایی محل کار می شوند ممکن است منجر به انعطاف پذیری بیشتر در بین کارکنان و کل شرکت شود. این تحقیق همچنین نشان می دهد که کار از راه دور هیچ اثر منفی بر بهره وری ندارد.

این یافته ها بر اساس داده های جمع آوری شده در پی طوفان هاروی در میان ۲۶۴ کارمند شاغل در یک شرکت بزرگ نفت و گاز در هیوستون، تگزاس است. در این شرایط و به دلیل طوفان، همه کارگران مجبور شدند برای مدتی طولانی از خانه کار کنند.

محققان داده‌ های فناوری کارکنان را از قبل، حین و پس از طوفان هاروی ارزیابی کردند. در حالی که  کارگران به طور کلی در طول طوفان زمان کمتری را با رایانه خود سپری می کردند، مشخص شد رفتارهای کاری واقعی آنها در طول دوره هفت ماهه دورکاری پس از طوفان به سطح قبل از طوفان بازگشته است. نویسندگان این مطالعه می گویند که این دلیلی قوی است که کار از راه دور تأثیر منفی بر بهره وری محل کار ندارد.

به گزارش سیناپرس، مارک بندن، مدیر مرکز ارگونومی دانشگاه تگزاس، در این رابطه می‌گوید: در آینده، درصد بیشتری از نیروی کار درگیر نوعی از فعالیت ‌های فناوری اداری به سبک اداری خواهند بود.

تقریباً همه کارمندان این مطالعه دقیقاً به همان سطحی از بازدهی رسیده ‌اند که قبل از طوفان هاروی انجام می ‌دادند. این یک پیام بزرگ برای کارفرمایان است، زیرا ما در حال بحث‌ هایی در مورد اینکه آیا کارکنان باید بتوانند از راه دور یا در یک برنامه ترکیبی کار کنند یا نه، داریم.

این یافته ها در واقع بخشی از پروژه بزرگتر مرکز ارگونومی است که سلامت و تندرستی کارکنان را بررسی می کند. در حالی که ممکن است چنین مشاغلی نسبت به کارهای اداری سخت تر به نظر برسند، کارگران اطلاعاتی همچنان در معرض خطر آسیب هایی مانند سندرم تونل کارپال هستند.

به گزارش سیناپرس، بندن در این رابطه توضیح می ‌دهد: تحقیقات انجام شده نشان می دهند که اگر در مدت زمان معینی با سرعت معینی کار کنید، به احتمال زیاد در اثر آن کار آسیب خواهید دید. اما اگر کمی کمتر یا به تناوب کار کرده یا مدت زمان کار را کاهش دهید و در شرایط خود تغییراتی ایجاد نمایید،  احتمال اینکه در انجام کارهای اداری خود دچار مشکل شوید، کمتر است.

نویسندگان این مطالعه می گویند که کار آنها می تواند به عنوان الگویی برای کمک به حفظ سلامت کارکنان در هر کجا که کار می کنند، باشد. با حرکت رو به جلو، آنها مشتاق ردیابی محیط های مختلف ارگونومیک در دفاتر خانگی کارمندان هستند.

با بررسی این موضوع، نویسندگان مطالعه بر این باورند که می ‌توانند به کارفرمایان کمک کنند تا از انواع مشکلات سلامتی که کارگران راه دور ممکن است با آن ‌ها مواجه شوند، مانند افسردگی، استرس یا حتی سوء مصرف مواد، پیشگیری کرده یا حداقل آن‌ها را کاهش دهند.

سوال اساسی پژوهش فوق،  این بود که آیا می ‌توانیم افراد را ردیابی کرده و به جای اینکه اجازه دهیم آنها در یک مکان بد، عادت بد یا رفتار بد بمانند، به آنها روحیه داده و  یادآوری کنیم که باید کمی فعالیت بدنی مانند پیاده روی داشته باشند؟ نکته مهم این است که محققان تاکید می کنند که هیچ کارگری در هیچ زمینه ای نباید نگران استراحت کردن خود باشد زیرا استراحت دادن به خود به بهره وری یا کیفیت کلی کار لطمه نمی زند.

به گزارش سیناپرس، این پژوهشگر دانشگاه تگزاس در رابطه با مساله مورد نظر، می گوید: افرادی که استراحت های توصیه شده را انجام دادند در مجموع بازدهی بیشتری داشته و حجم  کارهای بیشتری انجام دادند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Work منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا