شبکه های اجتماعی عامل مهم افسردگی است

به گزارش سیناپرس، پزشکان ممکن است به زودی نسخه بسیار ساده ای را برای بهبود سلامت روان شما بنویسند: از رسانه های اجتماعی دور شوید!

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اجتناب از پلتفرم های رسانه های اجتماعی تنها به مدت یک هفته به طور قابل توجهی باعث بهبود آرامش فرد و همچنین کاهش سطح اضطراب و افسردگی می شود.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه باث (University of Bath) در مطالعات جدید خود دریافتند که کاربران شبکه‌های اجتماعی می ‌توانند در یک هفته تا ۹ ساعت را روی پلتفرم‌ های مورد علاقه خود سپری کنند. این فعالیت شامل پیمایش طولانی در اینستاگرام، فیس بوک، توییتر و تیک تاک می شود.

گفتنی است مطالعات قبلی داده های متناقضی را در مورد مزایا و مضرات رسانه های اجتماعی پیدا کرده اند. در حالی که برخی گزارش‌ها ادعاهایی مبنی بر اعتیاد آور بودن رسانه‌ های اجتماعی (به ویژه برای کودکان) را مورد مناقشه قرار داده‌ اند، برخی دیگر به ۵۰ اثر مضر و مرور مداوم این پلتفرم ‌ها اشاره کرده ‌اند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران برای بررسی اینکه خارج شدن افراد از رسانه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد، به مطالعه شرایط روحی و روانی ۱۵۴  فرد داوطلب بین ۱۸ تا ۷۲ سال پرداختند که همگی روزانه از رسانه های اجتماعی استفاده می کردند.

گفتنی است این افراد به طور متوسط حدود هشت ساعت از هفته خود را صرف مرور پلتفرم های مختلف اجتماعی می کردند. پس از یک هفته استفاده معمولی، تیم به ‌طور تصادفی شرکت ‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد. یکی از این گروه ها  از رسانه‌های اجتماعی به طور معمول استفاده کرده و گروه دیگر تلاش می ‌کردند تا یک هفته از هرگونه استفاده از رسانه‌ های اجتماعی اجتناب کنند.
به گزارش سیناپرس،  اگرچه محققان از گروه آزمایش خواستند که از رسانه های اجتماعی دوری کنند، اما مشخص شد که این کار برای اکثر شرکت کنندگان دشوار است. اگرچه گروه بدون رسانه های اجتماعی استفاده خود را کاهش دادند، اما هنوز به طور متوسط ۲۱  دقیقه  طی هفته را به صورت آنلاین سپری می کردند که این میزان تقریباً سه دقیقه در روز میش د.

در گروه کنترل اما شرایط متفاوت بوده و افراد به طور متوسط هفت ساعت در طول هفته آزمایش در رسانه های اجتماعی سپری کردند.

نتایج نشان می ‌دهد که در مقایسه با نمرات سلامت روان جمع ‌آوری ‌شده در ابتدای مطالعه، اجتناب از رسانه‌ های اجتماعی برای یک هفته کامل منجر به بهبود چشمگیری در شرایط روانی هر شرکت ‌کننده، صرف ‌نظر از سن، شده است. گروه آزمایش همچنین کاهش قابل توجهی در اضطراب و افسردگی نشان دادند. این تیم اکنون امیدوار است که این پروژه را گسترش دهد تا ببیند چگونه خارج شدن از رسانه های اجتماعی برای مدت زمان طولانی تری بر نمرات سلامت روان دائمی تأثیر می گذارد.

دکتر جف لمبرت، محقق ارشد این پروژه درباره موضوع فوق گفت: پیمایش رسانه‌ های اجتماعی آنقدر فراگیر است که بسیاری از ما از لحظه ‌ای که از خواب بیدار می ‌شویم تا زمانی که چشمانمان را می ‌بندیم، این کار را بدون فکر انجام می ‌دهیم. ما می‌دانیم که استفاده از رسانه‌ های اجتماعی در سال های اخیر بسیار زیاد شده و نگرانی‌ های فزاینده‌ ای در مورد تأثیرات آن بر سلامت روان وجود دارد. بنابراین با این مطالعه، می ‌خواستیم ببینیم که آیا صرفاً درخواست از مردم برای استراحت یک هفته ‌ای می ‌تواند مزایای سلامت روانی داشته باشد یا خیر؟

وی در خاتمه توضیحاتش تاکید کرد:‌بسیاری از شرکت کنندگان ما اثرات مثبتی را از عدم حضور در رسانه های اجتماعی با بهبود خلق و خو و به طور کلی اضطراب کمتر گزارش کردند. این یافته ها نشان می دهد که حتی یک استراحت کوچک نیز می تواند تأثیر بگذارد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا