کاهش کلسترول بد با داروی دیابت

یک تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن اثرات داروی متفورمین (Metformin) که یک نوع داروی دیابت است، پژوهش های گسترده ای انجام دادند . آنها دریافتند که این دارو علاوه بر اثرات مبثت بر بیماری دیابت، می تواند در کاهش کلسترول بد که با سخت کردن شریان ها نقش مهمی در ایجاد بیماری های قلبی – عروقی داشته، موثر باشد.

دکتر تائو شو (Tao Xu) از مرکز تحقیقات آلمانی به نام Helmholtz Zentrum Minchen در شهر Neuherberg در رابطه با اثرات این دارو می گوید: «یافته های ما نشان می دهد که در واقع داروی متفورمین (Metformin) بر روی بیماران دیابتی که به بیماری های قلبی – عروقی نیز دچار بوده اند، اثرات مفید اضافی  داشته است. »

دکتر تائو شو همراه با تیمی تحقیقاتی از مرکز دیابت آلمان (German Diabetes Centre) در دوسلدورف (Dusseldorf) به بررسی و تجزیه و تحلیل نمونه خون هزار و هشتصد نفر از شرکت کنندگان پرداختند. دانشمندان با استفاده از یک رویکرد جامع ، به بررسی فرآورده های متابولیک (متابولیت) و همچنین ژنتیک این شرکت کنندگان دست زدند.

آنها دریافتند که داروی متفورمین در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ، منجر به تغییر سطح متابولیک می شود. بر اساس گفته محققان این مساله با کاهش قابل توجه سطح کلسترول بد همراه بوده است.  

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی تصور می کنند که مصرف داروی متفورمین سطح کلسترول  Low Density Lipoprotein که کلسترول  بد شناخته می شود را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش تنظیم ژن هایی خاص می شود.

 دکتر روئی وانگ ستلر (Rui Wang-Sattler) از موسسه اپیدمیولوژی II (institute of epidemiology II) مرکز تحقیقات Helmholtz Zentrum Minchen در رابطه با داروی متفورمین چنین توضیح می دهد: « علاوه بر آن ، این واقعیت وجود دارد که پس از مصرف این داروی ویژه دیابت، سه متابولیت چربی کاهش پیدا می کند . احتمالا این مکانیزم تولید کلسترول بد توسط داروی متفورمین سرکوب می شود. »

بر اساس گزارش های محققان تا کنون این مکانیزم دقیق ناشناخته مانده است. بنا بر اظهارات دکتر استفان برندمایر (Stefan Brandmaier) این تیم تحقیقاتی در نظر دارد به پژوهش های خود در این رابطه ادامه دهد تا بتواند راز این مساله را پیدا کند.  

لازم به توضیح است که متفورمین از قدیمی ترین داروهای کاهنده قند خون بوده که در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) به کارمی‌ رود این دارو از طریق نشانه قرار دادن خط سیر AMPK  ، بر سطح چربی خون اثر می گذارد. پروتئین فعال (AMP activated protein kinase) آنزیمی است که وضعیت انرژی سلول را تعیین می کند. در این حالت، انرژی کم شده و فرآینده های AMPK  متوقف می شود و انرژی فرآیندهایی مانند سنتز کلسترول و اسیدهای چرب مصرف می گردد.

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مراقبت دیابت (journal Diabetes Care) به چاپ رسید و قابل دسترسی است.

منبع 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا