فکر کردن به چاقی باعث افزایش وزن می شود

تحقیقات جدید نشان می دهد که باور داشتن به اضافه وزن و چاقی باعث می شود تا وزن افزایش پیدا کرده و اندازه دور کمر بالا رود.  

بر اساس مطالعات پژوهشگران دانشگاه لیورپول (University of Liverpool) انگلستان ، افرادی که به اضافه وزن و یا چاقی خود اعتقاد دارند و بر آن تاکید می کنند، بیشتر احتمال دارد تا بر وزنشان افزوده شود تا کسانی که خود به این مساله بی توجه بوده و توسط پزشک نسبت به این مساله آگاه می شوند.

دکتر اریک رابینسون (Eric Robinson) از دانشگاه انجمن روان شناسی ، بهداشت و جامعه (University’s institute of psychology, health and society) در رابطه با این خود باوری و فکر کردن به اضافه وزن می گوید : « درک شما به خودی خود ، تنها باعث اضافه وزن فردی می شود که به احتمال زیاد این مساله نتیجه حالت پر تنش و استرس حاصل از درک از اضافه وزن است و این انتخاب شیوه زندگی سالم را مشکل تر خواهد ساخت. »

محققان دریافتند ، کسانی که تشخیص می دهند اضافه وزن دارند به احتمال زیاد ، بدنشان در واکنش استرس ناشی از این مساله ، به صورت ناخودآگاه به سوی پر خوری تمایل پیدا می کند که در نهایت وزن آنها بالا می رود.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این پروژه برای به دست آوردن نتایج دقیق، چهارده هزار بزرگسال را از ایالات متحده امریکا و بریتانیا مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . آن ها داده های این افراد را از دوره های زمانی پس از اینکه کودکان به بزرگسالی رسیدند مورد بررسی قرار دادند . البته در حالی که این افراد درکی از وزن خود (چه درست چه نادرست) و افزایش وزن پیش آمده در طول زمان پیدا کرده بودند.

نتایج بررسی داده ها نشان می دهد که آگاهی از وزن دقیق خود و باور به داشتن اضافه وزن باعث استرس و پریشانی در فرد می شود. این امر انتخاب درست شیوه زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد نمی تواند تصمیم درست بگیرد که در نهایت این امر باعث اضافه شدن بیشتر وزن بدن می شود .

دکتر رابینسون در ادامه توضیحاتش در این رابطه می گوید: «آنچه مهم به نظر می رسد، این است که با چنین مساله ای در جامعه باید مقابله شود . افراد چاق و یا دارای اضافه وزن بالا دچار چالش تصویر بدن هستند و این در یک جامعه مساله ساز می شود . آنچه مهم بوده صحبت از یک جامعه است نه یک فرد. »

در نهایت محققان اضافه کردند که راه هایی برای تشویق مردم نسبت به تغییر شیوه زندگی اشان به شیوه ای سالم وجود دارد و یکی از آنها این است که از به تصویر کشیدن بدن خود در حالت اضافه وزن و چاقی به عنوان مساله ای وحشتناک خودداری کنند .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  بین المللی چاقی (The International Journal of Obesity) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا