آنفلوانزای فعلی، نواده همان آنفلوانزای اسپانیایی 1918 است

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران بین المللی نشان می دهند که ویروس آنفلوانزای فصلی نوع H1N1 احتمالا یک نسل مستقیم از سویه آنفلوانزای 1918 باشد که باعث همه گیری جهانی موسوم به آنفلوانزای اسپانیایی شد. این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل ژنومی نمونه هایی به دست آمده است که در طول همه گیری سال 1918 در اروپا جمع آوری شده بودند.

تخمین زده می شود که همه گیری سال 1918 جان 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر جهان را گرفته باشد. درک ما از گسترش و زمان بندی آن بر اساس سوابق تاریخی و پزشکی است که نشان می دهد اوج آن در پاییز 1918 رخ داد و تا زمستان 1919 ادامه یافت.

در دهه 1930 بود که تایید شد بیماری آنفلوانزای اسپانیایی منشا ویروسی دارد. به گزارش سیناپرس، در حالی که تحقیقات جدیدتر نشان دادند که ویروس عامل این بیماری، یک ویروس آنفلوانزای A (IAV) از زیرگروه H1N1 است.

در این رابطه، دانشمندانی از انستیتوی رابرت کخ واقع در برلین آلمان در یک پژوهش جدید 13 نمونه ریه از افراد مختلف را که در آرشیوهای تاریخی موزه‌های آلمان و اتریش ذخیره شده و بین سال‌های 1901 تا 1931 جمع‌آوری و شامل 6 نمونه از سال‌های 1918 و 1919 بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آن ها توانستند با بررسی این نمونه ها، دو ژنوم جزئی را توالی‌بندی کنند. یکی از آن ها در ژوئن 1918 در برلین جمع آوری شده بود و دیگری در همان سال از شهر مونیخ به دست آمده بود.

به گزارش سیناپرس، محققان ژنوم‌های قبل و بعد از اوج همه‌گیری را مقایسه کردند و نشان دادند که تنوعی در ژن نوکلئوپروتئین ویروس ها وجود دارد که با مقاومت در برابر پاسخ‌های ضد ویروسی مرتبط است و می‌تواند باعث سازگاری ویروس با انسان شود.

آنها همچنین از طریق نوعی مدل‌سازی نشان دادند که تمام بخش‌های ژنومی آنفلوانزای فصلی H1N1 می‌تواند مستقیماً از سویه همه‌گیری اولیه 1918 منشأ گرفته باشد.

آن ها می گویند: البته نمونه‌ها هنوز کمیاب هستند، اما بینش‌هایی که در اینجا در مورد تکامل و پیشرفت همه‌گیری آنفلوانزای 1918 به دست آمده است، ارزش جستجوی آرشیوهای تاریخی را نشان می‌دهد.به گزارش سیناپرس، یافته های فوق که در شناسایی روند تکاملی ویروس ها و کشف راه هایی بهتر برای کنترل آن ها موثر هستند، در نشریه Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه