کرونا کودکان فقیر را چاق کرد

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی چاقی ارائه شد، در شش ماه اول همه‌ گیری کرونا، نسبت وزن کودکان و نوجوانان خانواده‌ های کم درآمد به طور قابل توجهی افزایش یافت. این مطالعه توسط دکتر ایهوما انلی (Ihuoma Eneli) مدیر مرکز وزن و تغذیه سالم در بیمارستان سراسری کودکان و پروفسور اطفال در دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس اوهایو و همکارانش انجام شده است.

این مطالعه گروهی بر روی بیش از ۴۵۰۰ کودک و نوجوان ۲ تا ۱۷ ساله نشان می دهد چگونه بیماری همه گیر کرونا بر تغییر وزن در جوانان با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تأثیر گذاشته است. 

چاقی در دوران کودکی مدت‌ هاست که یکی از نگرانی‌های اصلی سلامت در جهان بوده و محققان می ‌گویند که ماه‌ های اولیه همه‌ گیری کرونا همراه با قرنطینه این مشکل را تشدید کرده و چاقی را بیشتر کرده است.

پروفسور انلی می‌ گوید: ماه ‌های اولیه تعطیلی مدارس، ممنوعیت تجمعات اجتماعی، اختلال در خواب و ورزش نکردن، افزایش زمان تماشای تلفن های همراه و تبلت ها و خوردن میان ‌وعده، و همچنین افزایش استرس و اضطراب، زمینه ای عالی برای مشکلات افزایش وزن ایجاد کرد.

او ادامه می دهد: ما می دانیم که افزایش وزن اضافی در دوران کودکی به سختی قابل برگشت است و اگر کنترل نشود، می تواند عواقب جدی برای سلامتی مانند ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین احتمال ابتلا به چاقی در بزرگسالی داشته باشد. فقر هم چاقی و هم اثرات منفی آن بر سلامتی را محتمل تر می کند و دسترسی به مراقبت های چاقی در جمعیت های ضعیف تر از لحاظ مالی به طور نامتناسبی کمتر است.به گزارش سیناپرس، این داده‌ های جدید نشان می ‌دهند که چرا باید اقدام فوری برای از بین بردن شکاف بین محروم ‌ترین افراد اجتماع انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هر کودک از شانس برابر برای رشد سالم برخوردار است.

در این پژوهش در مجموع، ۴۵۰۹ جوان که وزن و قد آنها حداقل یک بار در طول مراجعه به کلینیک قبل از همه‌ گیری جهانی کرونا و حداقل یک بار در طول همه ‌گیری ثبت شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه محققان دریافتند که نسبت جوانان دارای اضافه وزن، چاقی یا چاقی شدید از ۳۸ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته است و تقریباً ۶ درصد از افراد در دسته وزن سالم قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، حدود یک نفر از هر ۵ جوان حداقل ۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده اند و شاخص توده بدنی خود را حداقل ۲ واحد افزایش دادند. میانگین افزایش وزن متوسط در میان جوانان مبتلا به چاقی شدید که به طور متوسط تقریباً ۶ کیلوگرم وزن اضافه کردند، بالاترین میزان را به خود اختصاص می دهد. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Clinical Obesity منتشر شده است.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا