کشف سلول های مرتبط با پارکینسون

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، دانشمندان با استفاده از نوعی فناوری جدید که قادر به شناسایی ژن های فعال در سلول های فردی است، توانستند آن دسته از سلول های مغزی را که در بیماری پارکینسون از بین می روند، کشف کنند.
محققان سال هاست از این موضوع اطلاع دارند که بیماری پارکینسون به عنوان یک بیماری پیشرونده که باعث لرزش و دشواری در حرکت و راه رفتن می شود، با مرگ تدریجی سلول ها در بخشی از مغز موسوم به substantia nigra مرتبط است.
این سلول ها ماده شیمیایی هشداردهنده ای به نام دوپامین ترشح می کنند که در کنترل حرکات نقش دارد اما تاکنون ماهیت اصلی آنها نامشخص بود. به گزارش سیناپرس، داروهایی که برای درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد به نوعی ترشح دوپامین را افزایش می دهد،اما با توجه به این که اثر این ماده به مرور از بین می رود، نیاز به درمان های موثرتر احساس می شود.

این گروه تحقیقاتی سلول های این ناحیه از مغز 8 نفر از افرادی را که مبتلا به پارکینسون نبوده و بعد از مرگ، مغز خود را وقف تحقیقات کرده اند، مورد بررسی قرار دادند.

آنها از روش نوین "توالی سنجی RNA سلولی واحد" استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، این روش این امکان را  برای سلول های درون بافت فراهم می کند که محققان آنها را به طور جداگانه به منظور شناسایی ژن های فعال و تولیدکننده پروتئین مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. آنها 10 سلول متمایز تولیدکننده دوپامین در این ناحیه از مغز شناسایی کردند.

سپس محققان از همین روش بررسی هایی را نیز روی مغز 10 نفری که چه بر اثر پارکینسون یا مشکل دیگر مغزی چون زوال عقل جان باخته بودند، انجام دادند. آنها دریافتند که تنها تعداد یکی از این سلول های مغزی کاهش یافته بود. آنها اعلام کردند که بسیاری از انوع این سلول ها در زمان حیات این افراد از بین رفته است.

حدود 100 هزار سلول از این نوع در مغز افراد سالم وجود دارد. به گزارش سیناپرس، این یافته ها علاوه بر این که به شناخت محققان از بیماری پارکینسون کمک می کند، در کشف درمان های جدید برای کنترل و درمان بیماری نیز موثر است. در صورتی که محققان بتوانند این سلول ها را در شرایط آزمایشگاهی رشد دهند، می توانند درمان های مختلف را روی آن آزمایش کنند.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا