چگونه یک دندانپزشک خوب را پیدا کنیم؟

زمانی که به دنبال پیدا کردن دندانپزشکی خوب برای خود هستید باید بدنبال افراد متخصص و ماهری باشید. چرا که دندانپزشکی حوزه‌ای کاملا تخصصی بوده و مستلزم مهارتی بیش از تمیز کردن و پاکسازی دندان‌هاست. از سوی دیگر، سلامتی و بهداشت دهان و دندان مستقیما با سلامتی کلی بدن مرتبط است. بنابراین، پیدا کردن یک دندانپزشک خوب میتواند منجر به این شود که بدن شما در سلامت کامل باشد.

با پیدا کردن یک دندانپزشک خوب، این فرصت را خواهید داشت تا حین مراجعه برای معاینات منظم سالانه و یا در موارد اضطراری،‌ علاوه بر احساس راحتی در محیط مطب، به کار دندانپزشک اطمینان کامل داشته باشید و همچنین خدمات با کیفیتی دریافت کنید. در ادامه به نکات مهمی که برای پیدا کردن یک دندانپزشک خوب باید به آنها توجه داشته باشید، اشاره شده است.

به اصول اولیه توجه داشته باشید

برای انتخاب یک دندانپزشک، باید کار خود را با بررسی نزدیکترین گزینه‌ها شروع کنید. دندانپزشکی را انتخاب کنید که به منزل یا محل کار شما نزدیک باشد تا مراجعه به مطب پزشک برای شما آسان باشد. همچنین، دسترسی آسان به دندانپزشک در مواقع اضطراری را مد نظر قرار دهید.

ساعات کاری مطب دندانپزشک را بررسی کنید. اکثریت مردم حین انتخاب دندانپزشک به این مورد توجه نمیکنند و انتخاب نادرستی انجام میدهند. با عدم توجه به این نکته، هم مجبور خواهید بود مسیر طولانی‌تری را رانندگی کنید و هم احتمال دارد زمانی که به محل برسید متوجه شوید مطب بسته است و دندانپزشک در دسترس نیست.

نکته مهم دیگری که باید حتما به آن توجه داشته باشید، مدارک و مجوزهای قانونی فعالیت دندانپزشک است. باید ببینید که دندانپزشک مجوزهای قانونی برای فعالیت و پروانه تاسیس مطب دارد؟ آیا دندانپزشک و سایر کارکنان مطب فاقد هرگونه سابقه کیفری هستند؟ بررسی این موارد و تحقیق درست منجر به انتخاب درستی شده و تضمین میکند که شما فریب دندانپزشکان قلابی که قصد سو استفاده مالی از شما دارند را نخورید.

به چه نوع دندانپزشکی نیاز دارید؟

تخصص‌های حوزه دندانپزشکی بسیار متنوع و متفاوت هستند. از اینرو، قدم بعدی شما این است که تعیین کنید به کدام نوع دندانپزشک باید مراجعه کنید. با اینکه حتی شاید یک دندانپزشک عمومی نیز خودش را در زمینه دندانپزشکی زیبایی یا دندانپزشک خانواده متخصص بداند اما باید توجه داشته باشید که این موارد در حیطه تخصصی وی نیست.

انواع حوزه‌های تخصصی دندانپزشکی عبارتند از:

  •     متخصص بهداشت عمومی دندان (بیماریهای دهان و تشخیص)
  •     متخصص درمان ریشه (اندودانتیست)
  •     متخصص ارتودنتیست (ارتودنسی)
  •     متخصص دندانپزشکی کودکان
  •     متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  •     متخصص مراقبت‌های ویژه دندانپزشکی
  •     متخصص پروتزهای دندانی
  •     متخصص جراحی لثه و ایمپلنت (پریودانتیست)

اگر نتوانید شخصا متخصص مورد نیاز خود را پیدا کنید، به یک دندانپزشک عمومی مراجعه کنید تا شما را در مسیر درست راهنمایی کرده و به متخصص مورد نیازتان ارجاع دهند.

از توصیه‌های دوستان و خانواده خود استفاده کنید

میتوانید از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که دندانپزشکی که از کارش راضی بوده‌اند را به شما معرفی کنند. از آنها در مورد مزایا و نکات مثبت کاری دندانپزشک مد نظرشان بپرسید.

نکته مهم‌تر اینکه، بپرسید چه مدتی این دندانپزشک را میشناسند و به او مراجعه میکنند. هرچه این مدت زمان طولانی‌تر باشد نشان دهنده این است که خدمات دندانپزشک قابل اعتماد و مطمئن‌تر بوده و کیفیت لازم را داشته که دوستان یا اقوام شما مکررا به او مراجعه میکنند.

با این حال،‌ بطور تمام و کمال هم به این توصیه‌ها تکیه نکنید و همیشه با احتیاط عمل کنید، بويژه در مورد توصیه‌های افرادی که تا به حال به غیر از موارد ساده‌ای مانند تمیز کردن دندان، به دلایل دیگری به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اند. برای ارزیابی مهارت و توانایی‌های دندانپزشک، باید بدانید که یک دندانپزشک ماهر باید در زمینه‌های پیچیده‌تری مانند پیوند استخوان فک در کاشت ایمپلنت یا پروتزهای دندان مصنوعی نیز تخصص داشته باشد.
از یک پزشک یا دکتر داروساز بخواهید تا دندانپزشکی را به شما معرفی کنند.

از  پزشک خانواده یا دکتر داروساز (داروپزشک) منطقه خود بخواهید که دندانپزشکی را به شما معرفی کنند. در این حالت به احتمال زیاد، این متخصصان حوزه پزشکی، دندانپزشک مورد اعتماد و قابل اطمینان خود را به شما معرفی خواهند کرد. از سوی دیگر، پزشکان و داروسازان اغلب از بازخوردهای مردم در رابطه با نحوه کار و خدمات دندانپزشک مد نظر با خبر میشوند، بنابراین شما با این روش هم میتوانید دندانپزشک خوبی را پیدا کنید.

پیشنهادات و نظرات کاربران در گوگل

بعد از اینکه لیست دندانپزشکان را با توجه به فاکتورهایی مانند تخصص، نزدیکترین موقعیت مکانی، و توصیه اقوام یا سایر پزشکان محدودتر کردید، قدم بعدی خواندن پیشنهادات و نظرات کاربران در اینترنت است. به دنبال نظرات و نقدهایی باشید که بجای توصیف کوتاه خوب یا بد بودن کار دندانپزشک، شرح کاملی ارائه داده باشند. باید بدنبال جزئیات ریز و عمیق در مورد تجربیات سایر افراد با دندانپزشک مد نظر باشید.

در ب سایت‌های رسمی مانند گوگل یا یلپ (Yelp) بدنبال نظرات و بازخوردهای کاربران باشید. چنانچه دندانپزشک مد نظر شما در شبکه‌های اجتماعی اعم از فیسبوک یا اینستاگرام هم صفحه دارد، به این صفحات هم مراجعه کنید تا نظرات مشتریان قبلی آنها را بررسی کنید.

حضورا به مطب مراجعه کنید و با پرسنل و خود دندانپزشک صحبت کنید

حال که لیست انتخابی شما محدودتر شده، میتوانید جهت بررسی حضورا به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. امکانات و تجهیزات مطب را در نظر گرفته و با دندانپزشک در مورد نیازها، اهداف و مشکلات دندان و دهان خود صحبت کنید.

حتما قبل از تماس یا بازدید از مطب، سوالاتی که قرار است بپرسید را آماده کنید. در صورت امکان، سوابق دندانپزشکی خود را هم همراه داشته باشید تا دندانپزشک آنها را ببیند. رعایت این نکات مانع از اتلاف وقت شده و موجب میشود بتوانید به جزئیات بیشتری دست پیدا کنید. هنگام مراجعه حضوری به مطب، به فضای کلینیک یا مطب هم توجه کنید. به این نکات توجه کنید که آیا محیط مطب تمیز و راحت است؟ کارکنان و دندانپزشک لباس مناسبی پوشیده‌اند؟ در صورت امکان مجوز و مدارک قانونی دندانپزشک را نیز بررسی کنید.

طرح های پوشش بیمه و نحوه پرداخت هزینه‌ها را بررسی کنید

تمامی موارد بالا در صورتی که دندانپزشک دستمزد یا هزینه گزاف و نامعقولی داشته باشد، بی اهمیت خواهند بود. از اینرو، حتما از دندانپزشک یا حداقل از کارکنان مطب در مورد هزینه‌ها و طرح پرداخت آنها سوال کنید. بدترین حالت این است که مجبور باشید تمامی هزینه‌ها را بصورت یکجا و نقدا پرداخت کنید.

حتما پوشش بیمه را نیز در نظر بگیرید. خدمات دندانپزشکی یکی از پرهزینه‌ترین خدمات درمانی است پس ابتدا مطمئن شوید که کدام درمانهای دندانپزشکی تحت پوشش بیمه هستند؟ و اینکه دندانپزشک مد نظر با شرکت بیمه شما همکاری دارد یا خیر.

چگونه می توان دندانپزشک بد را تشخیص داد؟

حین جستجو برای پیدا کردن یک دندانپزشک خوب برای خود و خانوده‌تان، چندین خط قرمز وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهید:

  • مطب نامرتب و نامنظم: قبل از صحبت کردن با کارکنان و دندانپزشک، وارد مطب شده و با حوصله به اطراف نگاه کنید. محیط مطب باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار یا لکه باشد. استفاده ازکف پوش یا مبلمان برای راحتی مراجعه کنندگان هم مزیت خوبی محسوب میشود. سرویس بهداشتی مطب هم باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد.
  • کارکنان بی ادب، بی نزاکت یا بد اخلاق: یک دندانپزشک خوب، پرسنل و کارکنانی برای مطب خود استخدام میکند که طرز برخورد و رفتار آنها منعکس کننده خوبی خود پزشک باشد. با توجه به اینکه اکثریت افراد حین مراجعه به دندانپزشک استرس و اضطراب دارند، خوش برخورد و خوش اخلاق بودن کارکنان تا حد زیادی پیش از ملاقات با دندانپزشک، موجب ایجاد حس آٰرامش در بیماران میشود.
  • واکنش منفی از سوی فرزندتان: حتما برای انتخاب متخصص دندانپزشکی کودکان (اطفال)، فرزند خود را نیز همراه خود ببرید. بازخورد و واکنش فرزندتان نسبت به برخورد کارکنان و محیط مطب را مد نظر قرار دهید. توجه کنید که در کل آیا واکنش فرزندتان مثبت است؟ هرچه آرامش کودک در حین مراجعه به دندانپزشک بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که فرزند شما اقدامات مراقبت از سلامت دهان و دندان خود را تا بزرگسالی ادامه دهد.
  •     نگرش دفاعی: دندانپزشکی که از مهارت و تخصص خود مطمئن نباشد، در مقابل درخواست ارائه مدارک سوابق کاری خود حالت تدافعی و نگرش منفی خواهد داشت. چنانچه با هرگونه نگرش منفی در رابطه با این درخواستتان از دندانپزشک مواجه شدید، این مورد را به عنوان یگ نکته منفی و خط قرمز در نظر بگیرید.
  • روش‌های درمانی متعدد و ناگهانی: گاها در برخی موارد، دندانپزشک بصورت غیر الزامی و غیر ضروری، چندین روش درمانی مانند عصب کشی دندان یا خدمات سفید کردن دندان را به بیمار توصیه میکند. نسبت به این موارد حساس باشید. این مورد بسیار غیر محتمل است که فردی در عرض ۱ سال، ۱۲ دندان پوسیده داشته باشد یا اینکه در مدت زمان کوتاه، ۳ دندان وی بطور همزمان نیاز به عصب کشی داشت باشند. بروز این موارد غیر ممکن نیست اما اگر دندانپزشک شما مکررا روش‌های درمانی متعدد را به شما پیشنهاد کند، باید به دنبال پیدا کردن یک دندانپزشک دیگر باشید.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا