فاش شدن زبان مخفی ماده تاریک برای ارتباط با ماده عادی

به گزارش سیناپرس،در تحقیق جدیدی که در خصوص ماده تاریک توسط محققان موسسه اروپایی SISSA انجام شده است، ویژگی خاصی تحت عنوان کوپلینگ یا «جفت شدن غیر حداقلی با گرانش» برای این نوع ماده پیشنهاد شده است. این نوع جدید از برهمکنش می تواند تأثیر گرانشی ماده تاریک را بر ماده استاندارد یا اصلاحا ماده «باریونیک» تغییر دهد.

به گفته این محققان، کوپلینگ غیر حداقلی می‌تواند کلید رمزگشایی گفتگوی معمایی بین دو نوع ماده فوق باشد و احتمالاً یکی از بزرگ ترین سؤالات در مورد ماهیت ماده تاریک را پاسخ دهد.به گزارش سیناپرس،این ها برای اثبات این فرضیه، آن را مورد آزمایش قرار داده و سپس با استفاده از داده های تجربی به دست آمده از هزاران کهکشان مارپیچی تایید کرده اند.

مجریان این پژوهش می گویند: ماده تاریک در همه جا وجود دارد. این ماده عجیب، مانند یک داربست کیهانی، جهان را به هم متصل می کند و کهکشان ها را در کنار هم نگه می دارد. درواقع، ماده تاریک به همان اندازه که در جهان دارای اهمیت دارد، اسرارآمیز است.

بر اساس این تحقیق، یکی از بزرگترین معماهای ماده تاریک، نحوه تعامل آن با ماده استاندارد یا ماده باریونی یا باریونیک است. به گزارش سینا،ما می دانسته ایم که پدیده گرانش، نقش مهمی در این گفتگو دارد، اما این پدیده هنوز کاملاً درک نشده است.

دانشمندان موسسه SISSA می گویند: به همین دلیل ما از خود پرسیدیم که آیا گرانش، اشتباه است یا ما این وسط موضوعی حیاتی را در مورد ماهیت ماده تاریک در نظر نمی گیریم؟ اگر ماده تاریک و ماده باریونیک استاندارد به روشی که ما همیشه تصور می کردیم ارتباط برقرار نکنند، چه؟ این سوالات باعث شد ما تحقیق خود را برنامه ریزی و اجرا نماییم.

آن ها در بررسی های جدید خود متوجه ویژگی جدیدی از ماده تاریک به نام جفت شدن غیر حداقلی شدند که می‌توان آن را نوع جدیدی از تعامل بین ماده تاریک و گرانش توصیف کرد.

به گفته آن ها، این موضوع، چیزهای زیادی را در مورد نحوه ارتباط این دو مؤلفه مهم کیهانی به ما می گوید. درواقع اگر جفت شدن غیر حداقلی وجود داشته باشد، ماده استاندارد، فضازمان را به گونه ای درک می کند که با آنچه توسط ماده تاریک تجربه شده، متفاوت است و این نکته بسیار جالبی است.

آن ها معتقدند: مطالعه جدید، راه‌حلی برای یکی از بحث‌برانگیزترین مشکلات اخترفیزیک را پیشنهاد می‌کند. ضمنا در آینده، مطالعات بیشتری برای بررسی تمام پیامدهای جالب این ویژگی جدید پیشنهادی ماده تاریک انجام خواهد شد. لذا ما تعجب نخواهیم کرد اگر روزی کشف کنیم که این جفت شدن غیر حداقلی می تواند سایر معماهای بی پاسخ جهان را نیز حل کند.

نویسنده:محمدرضا دلفیه