کودکان الگوی تغذیه مادر را به طور احساسی تقلید می کنند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد تمایلات غذایی والدین بر احساسات طبیعی فرزندان تاثیر دارد. بر این اساس غذا خوردن احساسی به افراط در  مصرف غذاهای با هدف کسب آرامش در هنگام احساس غم و اندوه یا اضطراب اشاره دارد، نه به این دلیل که گرسنه هستید.

دکتر ربکا استون، دانشگاه استون در بیرمنگام و یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: یافته‌ های ما نشان می ‌دهد کودکانی که انگیزه بیشتری برای خوردن داشتند، بیشتر مستعد ارتباط غذا با احساسات بودند.

استون در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «تحقیق ما از این ایده حمایت می‌کند که خوردن عاطفی یک رفتار آموخته‌ شده است که کودکان اغلب در سال ‌های پیش ‌دبستانی از خود بروز می ‌دهند، اما برخی از کودکان نسبت به دیگران در زمینه خوردن عاطفی آسیب ‌پذیرتر هستند.

در این مطالعه، محققان از ۱۸۵ مادر بریتانیایی که دارای کودکان خردسال ۳ تا ۵ ساله بودند در مورد عادات غذایی خود و فرزندانشان نظرسنجی کردند.به گزارش سیناپرس، سؤالات شامل این بود که مادران و فرزندانشان چقدر در پاسخ به احساساتشان غذا خورده اند و چقدر بچه ها از غذا برانگیخته شده اند و در طول روز غذا می خورند یا غذا می خواهند.

در این مطالعه همچنین از مادران پرسیده شد که آیا از غذا برای پاداش دادن به کودکان برای رفتار خوب استفاده می ‌کنند یا دسترسی کودکان را به برخی غذاها محدود می ‌کنند؟ داشتن غذاهای خاصی در خانه اما آنها را از خوردن آن منع می ‌کند. به گزارش سیناپرس، محققان خاطرنشان کردند که هر دو روش باعث علاقه بیشتر کودکان به غذا می شود و با خوردن احساسی بیشتر در کودکان مرتبط است.
بر اساس این مطالعه، کودکانی که انگیزه زیادی برای مصرف غذا داشتند، احتمال بیشتری داشت که غذا خوردن عاطفی را از مادران خود بگیرند.

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، مشکل غذا خوردن برای راحتی این است که می تواند منجر به پرخوری شود.
به گزارش سیناپرس، کلر فارو، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه استون در این رابطه  گفت: این مطالعه نشان می دهد روشی که کودکان رفتارهای غذایی را در خود ایجاد می کنند بسیار پیچیده است و به نظر می رسد که خوردن عاطفی تا حدودی توسط یک انگیزه ذاتی شکل می گیرد. 

فارو در تکمیل توضیح خود افزود: در این مطالعه متوجه شدیم که شیوه‌ های رفتاری والدین با گرایش‌ های غذایی کودکان ارتباط برقرار می ‌کند و کودکانی که بیشترین انگیزه را برای نزدیک شدن به غذا دارند، بیشترین تأثیر را از شیوه ‌های تغذیه والدینشان می گیرند که می‌ تواند به غذا خوردن عاطفی منجر شود.

نتایج این مطالعه در آخرین شمارهدر مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی (Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics) منتشر شده است.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا