آیا جهان به اهداف خود در کاهش میزان مرگ و میر کودکان رسیده است؟

به گزارش سیناپرس،در مجموعه مقالاتی که در نشریه معتبر جهان پزشکی، Lancet منتشر شده است، کارشناسان هشدار داده اند که اهداف جهانی مربوط به سلامت و کاهش مرگ و میر کودکان و نوجوانان، در صورت عدم اصلاحات فوری و جامع، می توانند در خطر عدم دست یابی باشند.

طبق این گزارش ها، با 8.6 میلیون مرگ و میر گزارش شده در جهان از طریق مرده زایی یا در بین کودکان و نوجوانان تا 20 سال در سال 2019، دستیابی به اهداف کاهش مرگ و میر کودکان و نوجوانان تا سال 2030 همچنان به عنوان یک چالش جهانی مطرح است.

نابرابری اقتصادی در جهان، باعث ایجاد نابرابری در نتایج سلامتی می شود، به طوری که کودکانی که با فقر اولیه زندگی مواجه هستند، حداقل دو برابر بیشتر از کودکانی که در بالای طیف ثروت قرار دارند، پیامدهای سلامت را تجربه می کنند.به گزارش سیناپرس،بیماری کووید 19 نیز نابرابری های جهانی را تشدید کرده و تهدیدی برای معکوس کردن دستاوردهای اخیر درخصوص بهبود سلامت مادر، کودک و نوجوان شده است، زیرا کودکان و خانواده ها با اختلال در خدمات بهداشتی و اجتماعی و فشار اقتصادی مواجه شده اند.

حالا در سری جدید مقالات Lancet شواهد علمی فراوانی برای حمایت از یک برنامه جامع برای کودکان و نوجوانان ارائه شده است که سلامت مادر و نوزاد و کودکان و نوجوانان را در بر می‌گیرد و حمایت اجتماعی و بهداشتی جامعی را از قبل از بارداری تا سن 20 سالگی ارائه می‌کند.

نویسندگان سری مقالات نشریه فوق، در زمینه بهینه‌سازی سلامت و رشد کودکان و نوجوانان از رهبران و سیاست‌گذاران جهانی خواسته اند که رویکردهای فعلی در مورد سلامت کودکان و نوجوانان را با موارد بهتر و جدیدتر جایگزین کنند. این موارد جدید اغلب بر اساس گروه‌های سنی یا شرایط سلامت خاص تقسیم می‌شوند تا مراقبت‌های جامعی را که شامل تغذیه نیز می‌شود، ارائه دهند. 

مجموعه جدید مقالات همچنین نشان می‌دهند که چگونه همه‌گیری کووید 19 خدمات بهداشتی و آموزشی و همچنین اقتصاد و سیستم‌های اجتماعی را مختل کرده است و پیشرفت‌های اخیر در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را در معرض خطر قرار داده و آسیب‌پذیری کودکان را از طریق خشونت، سوء استفاده و شرایط نامناسب سلامت روان افزایش داده است.

محققان اشاره کرده اند: چالش‌های پیش روی ما برای پاسخگویی به نیازهای کودکان و خانواده‌ها در طول همه‌گیری کووید-19 باید به عنوان زنگ خطری برای جامعه جهانی در نظر گرفته شوند و بر نیاز فوری برای تغییر دستور کار سلامت کودکان و نوجوانان در مقیاس جهانی تأکید نمایند.

به گزارش سیناپرس،آن ها معتقدند: ما کمتر از هشت سال فرصت داریم تا به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برسیم و بسیاری از اهداف بهداشتی کودکان و نوجوانان را که از مسیر درست خارج شده اند، دوباره درست کنیم. 

این محققان افزوده اند: در این راستا، یک رویکرد کل نگر که از کودکان و خانواده‌های آن ها از قبل از تولد تا اوایل بزرگسالی حمایت می‌کند، برای بازگرداندن ما به خط صحیح و ایجاد پایه‌ای که به صورت مادام‌العمر باقی مانده و نتایج سلامت، اقتصاد و جامعه را بهبود می‌بخشد، ضروری است.

مترجم:عباس روشن بین
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا