اصلاح و به نژادی گاومیش و شتر در ایران

دکتر محمد رضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی به برنامه های این مجموعه برای تحقق شعار " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشاره کرد و در گفتگو با سیناپرس گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه ابن سینا از گذشته فرمایشات مقام معظم رهبری را خط مشی کارهای خود قرار داده است. دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیز ضرورت دارد این فرمایشات را سرلوحه کار خود قرار دهند. جهاد دانشگاهی همواره دنبال انجام کارهای وزین و فاخر است تا بتواند بخشی از مشکلات مردم را برطرف کند. این امر محقق نمی شود مگر اینکه بر مبنای دانش بومی و فناوری هایی باشد که محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی به آن دست پیدا کرده اند.

دکترای تخصصی بیوشیمی بالینی افزود: اصولا جهاد دانشگاهی، مجموعه ای دانش بنیان است که کارهایی علمی تولید می کند یعنی نقشی که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارتخانه ها در جهت تولید محصولات انجام می دهند و آن علمی را که پژوهشگران به آن دست یافته اند و در داخل مجموعه های کشور وجود دارد را تبدیل به فناوری می کند و در اختیار جامعه قرار می دهد؛ ما با چنین رویکردی، طی سال های گذشته اقداماتی در حوزه های مختلف انجام داده ایم و امروزه نتیجه آن فناوری ها به صورت محصولات دانش بنیان در اختیار جامعه قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: شرکت زیست فناوران ماندگار از جمله شرکت های دانش بنیان وابسته به مجموعه پژوهشگاه ابن سینا است که این شرکت با استفاده از فناوری های روز، گام بزرگ و اساسی برای اصلاح نژاد دام به ویژه دام های سنگین مانند گاو برداشته و اکنون این فناوری را در سطح کشور گسترش داده است. امسال نیز در راستای این هدف به نژادی و اصلاح نژاد گاومیش را در برنامه کاری خود داریم تا بتوانیم مشابه این شرکت که در زمینه به نژادی گاو شیری و گوشتی اقداماتی انجام داده است در مورد گاومیش نیز عملیاتی انجام دهیم.

وی به اهمیت این موضوع پرداخت و به سیناپرس گفت: گاومیش، دامی بومی است که اکنون در برخی از بخش های جنوب شرقی و جنوب غربی کشور در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین در استان های آذربایجان غربی و شرقی و گیلان و مازندران یافت می شود. تکثیر گاومیش های بومی کشور همراه با صرفه اقتصادی و بهره وری بسیار زیادی است؛ گاومیش ارزش اقتصادی خیلی خوبی دارد و در مقایسه با گاو نیاز کمتری به نهادها و هزینه های دامداری دارد. کار اصلاح نژاد اکنون در کشور بسیار کم صورت گرفته که امیدوارم با اجرای این طرح گامی موثر برای رفع نیازهای جامعه برداریم.

وی تصریح کرد: اکنون در کشورمان به علت گسترش مناطق گرمسیری و بیابانی امکان بهره برداری کشاورزی و دامپروری  دیگر وجود ندارد از اینرو قصد داریم در مجموعه پژوهشگاه ابن سینا به نژادی و اصلاح نژاد شتر را در برنامه کاری خودمان داشته باشیم. اکنون استان های اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، خراسان، سمنان، فارس و هرمزگان می توانند به این عرصه ورود پیدا کنند.

به گفته صادقی، در حال حاضر با توجه به محدودیت هایی که پیرامون تامین نهاده های دامی به خارج از کشور و همچنین میزان بارش باران و برف داریم، پرورش شتر می تواند یک مزیت نسبی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی در داخل کشور داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی ادامه داد: اکنون در مجموعه ابن سینا کارهایی نیز در حوزه انسانی انجام می دهیم. طی سال های گذشته کارهای سلول درمانی را گسترش داده ایم تا بتوانیم با استفاده از این سلول ها گام های موثر برای درمان ناباروری برداریم. در حال حاضر کارهای بالینی و تاییدیه های لازم این امر گرفته شده و امیدواریم امسال در قالب یک شرکت دانش بنیان زمینه ای برای اشتغال جوانان فراهم کنیم و خدماتی نیز به مردم جامعه ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر با انجام این کار ضمن خدمتی که برای درمان زوجین نابارور ایجاد می شود، بحث توریسم درمانی نیز تقویت خواهد شد زیرا این سلول ها از خود بیمار گرفته می شود و برای درمانش نیز مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین امکان خدمات دهی به بیماران خارج از کشور نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین شرکت زیست فناوری ملت این مجموعه نیز اکنون خدماتی مبتنی بر دانش بومی در حوزه فرآوده های تشخیصی و تحقیقاتی ارایه می دهد. بازار مصرف محصولاتی که پژوهشگران این مجموعه تولید می کنند، شرکت های تولید کننده داخلی و مراکز تشخیصی و تحقیقاتی است.

وی به سیناپرس گفت: این شرکت نیز می تواند بخشی از نیازهای جامعه برای تامین مواد اولیه و کیت ها و فرآورده های تشخیصی خارج از کشور را برطرف کند و ضمن کاهش وابستگی مان به محصولات خارجی، محصولاتی با هزینه کمتر و  قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی تولید و به بازار عرضه کند. خوشبختانه اکنون شرکت های مصرف کننده روی این مجموعه حساب ویژه ای باز کرده اند و قراردادهای خوبی نیز برای تامین مواد اولیه کیت هایشان با مجموعه ما منعقد می کنند.

گفتگو: بیتااکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا