رصد اثربخشی درمان های سرطان مثانه به کمک هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، در بیماران مبتلا به سرطان مثانه، جراحان اغلب کل مثانه را به منظور جلوگیری از بازگشت سرطان یا گسترش آن به سایر نواحی یا اندام ها برمی دارند. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که اگر بیمار پس از شیمی‌ درمانی هیچ شواهدی از بیماری نداشته باشد، ممکن است جراحی لازم نباشد.

اما با این وجود، به دشواری می توان تعیین کرد که آیا ضایعه باقی مانده پس از درمان، صرفاً بافتی است که در نتیجه درمان، نکروز یا زخمی شده است یا این که سلول های سرطانی هنوز در آن باقی مانده اند. این جا است که هوش مصنوعی به کمک محققان می آید.

در این پژوهش، محققان اسکن های قبل و بعد از درمان 157 تومور مثانه را بررسی کردند. آن ها برای ارزیابی سطح پاسخ دهی بیماران به شیمی درمانی، و همچنین توصیه ای برای درمان بعدی که باید برای هر بیمار انجام شود، اعم از پرتودرمانی یا جراحی، سه معیار مختلف را رتبه بندی کردند.

نمرات پایین تر، نشان دهنده کم تر بودن احتمال پاسخ مطلوب به شیمی درمانی بود. در نهایت، رتبه ‌بندی آن‌ ها با نمونه‌ هایی از تومورهای گرفته شده در طول جراحی ‌های برداشتن مثانه، برای سنجش دقت مقایسه شد و به طور کلی محققان توانستند با کمک سیستم هوش مصنوعی ارزیابی های خود را بهبود بخشند. 

پژوهشگران می گویند، بیش از دو دهه است که مطالعات مبتنی بر هوش مصنوعی در ارزیابی انواع مختلف سرطان و پاسخ درمانی آن ها، موثر بوده اند. به گزارش سیناپرس،هرچند ابزارهای یادگیری ماشینی می توانند به عنوان دستیار پزشکان، عمل کنند، اما آن ها نیز می توانند دچار اشتباه شوند و درنهایت مطالعات برای بهبود کارکرد آن ها به طور دائم ادامه خواهد یافت.

گفتنی است یافته های تحقیقاتی فوق را مجله معتبر حوزه سرطان شناسی یعنی Tomography منتشر کرده است.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا