برنج و نان سفید عامل افسردگی هستند

مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن نان سفید ، برنج سفید و دیگر مواد غذایی با کربوهیدرات های تصفیه شده احتمال ابتلا به افسردگی را در زنان یائسه افزایش می دهد . علاوه بر آن ، یافته های این پژوهش ها مشخص می کند که مصرف فیبر در رژیم غذایی  همچون غلات ، سبزیجات و میوه های تازه ، سبب کاهش میزان افسردگی خواهد شد .

در همین رابطه پژوهشگری به نام جیمز گنگویسچ (James Gangwisch) و همکارانش در قالب  یک تیم تحقیقاتی از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (Columbia University Medical Center) در نیویورک ایالات متحده امریکا ، به مطالعه و بررسی داده های بیش از هفتاد هزار زن یائسه در موسسه ملی مطالعه مشاهده ای طرح بهداشت زنان امریکا (National Institutes of Health’s Women’s Health Initiative Observational Study) پرداختند . قابل ذکر است که این زنان در بین سال های 1994 تا 1998 میلادی در طرح سلامت این موسسه شرکت کرده بودند .

مصرف کربوهیدرات بسته به نوع مواد غذایی ، سطح قند خون را در درجه های مختلف افزایش می دهد . نتایج این بررسی ها نشان می دهد که مقدار قند خون بعد از خوردن غذا بین 0 تا 100 است که با مصرف کربوهیدرات تصفیه شده بسیار زیاد ، درجه آن در شاخص قند خون (glycemic index) بسیار بالاتر است. این عامل باعث ایجاد واکنش هایی همچون تشدید و یا تغییر خلق و خوی ، خستگی و سایر علائم افسردگی در زنان یائسه می شود .  

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (journal of clinical nutrition) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا