افزایش احتمال ابتلا به ام اس با مصرف نمک زیاد

مطالعات و پژوهش های جدید نشان می دهد که رژیم غذایی با مقدار سدیم بالا ، خطر احتمال ابتلا به بیماری های خود ایمنی همچون بیماری اسکلروزِ چندگانه (Multiple sclerosis) یا ام اس (MS) را افزایش می دهد. 

لازم به توضیح است که ام اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌ های میلین سلول ‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند. این آسیب دیدگی در عملکرد و توانائی بخش‌هایی از سیستم عصبی مرکزی که مسئول ارتباط هستند،اختلال ایجاد ‌کرده و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیادی از جمله مشکلات جسمی می شود. اگرچه هنوز علت بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن و یا اختلال در سلول‌ های تولید کننده میلین است. به گفته پزشکان ، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت ممکن است در ایجاد این بیماری موثر باشند.

از سوی دیگر بررسی های جدید پژوهشگران  نشان می دهد که ممکن است مصرف نمک بالا سلول های ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد بیماری ام اس که تا کنون درمانی قطعی برای آن به دست نیامده ، شود. این بیماری در اختلال ارتباط بین مغز و سایر بخش های بدن، به طور غیر قابل پیش بینی تاثیر می گذارد. ممکن است ام اس در راه رفتن ، تمرکز کردن ، توجه داشتن ، حافظه و قضاوت کردن تاثیر منفی گذارد.

محققان در توضیحات ارائه شده خود در گزارش ها اشاره کرده اند که  استفاده از نمک به میزان  زیاد در رژیم غذایی  احتمالا همانند یکی از چندین عوامل محیطی به بروز این بیماری در افرادی با زمینه ژنتیکی لازم، کمک می کند.

دیمیتری کریمنسوف (Dimitry Krementsov) از دانشگاه ورمونت (University of Vermont) در برلینگتون، ورمانت، ایالات متحده امریکا در رابطه با تاثیر عوامل محیطی به همراه زمینه ژنتیکی در این بیماری ها می گوید: «ما امیدواریم که درک جامعی از این که چرا و چگونه عوامل محیطی با زمینه های ژنتیکی خاص افراد ارتباط برقرار کرده و در ایجاد بیماری های خود ایمنی همچون ام اس تاثیر گذار هستند، ارائه کنیم. »

این تیم پژوهشی آزمایش های خود را بر دو گروه از موش های  آزمایشگاهی انجام دادند. در این آزمایش گروهی از این موش ها از رژیم غذایی با نمک بالا مصرف کرده اند و گروه دیگر از رژیم غذایی کنترل شده تبعیت نمودند. البته این دو دسته مورد آزمایش قرار گرفته ،  در گروه های ژنتیکی مختلف قرار داده شدند. سپس محققان یک بیماری را که شبیه بیماری ام اس در انسان است، در این موش ها القا کردند.

نتایج آزمایش ها نشان می دهد که در یکی از گروه های ژنتیکی، هر دو جنس نر و ماده که رژیم غذایی نمک بالا را استفاده می کردند، علائم بالینی وخیم تری را نشان دادند. جرالد وایسمان (Gerald Weissmann) از محققان  تیم تحقیقاتی فوق ، در این رابطه می گوید : « همانند دیگر مواد مورد نیاز بدن، نمک نیز به اندازه کافی برای بدن مناسب و مفید خواهد بود تا عملکردهای خود را به درستی انجام دهد اما این ماده نیز مانند دیگر مواد در صورتی که بیش از اندازه مصرف شود، باعث بیماری خواهد شد. »

او در ادامه متذکر شد :« این پژوهش ها و نتایج به دست امده از  آن می تواند به افرادی که مستعد ابتلا به بیماری های خود ایمنی هستند ، کمک کند. »

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله The FASEB Journal به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا