تزریق دارو با فشار یک دکمه

به گزارش سیناپرس، بیمارانی که از بیماری ‌های مزمن مانند دیابت یا چاقی بالا رنج می ‌برند، سه تا چهار بار در روز از داروهای خود تزریقی مانند انسولین استفاده می‌ کنند. با این حال، تزریق خودسرانه دارو از طریق سوزن باعث بروز ناراحتی هایی مانند فوبیای سوزن، درد، عفونت و حوادث دیگر می شود.

همچنین کارشناسان بهداشت خاطرنشان می کنند که ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران فوبیای شدید از سوزن دارند که باعث می شود به دلیل عوامل روانی منفی موضع آنها نسبت به تزریق، از تجویز دارو در یک برنامه زمان بندی مشخص اجتناب کنند.

برخی از شرکت ها یک تزریق کننده داروی پوشیدنی خارجی یا تزریق کننده داروی قابل کاشت برای جایگزینی تزریق سوزنی ساخته اند. به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان کره ای اعلام کردند که چسباندن این دستگاه‌ها به پوست با یک برچسب چسبنده برای مدت طولانی ناخوشایند بوده و نیاز به تعویض مکرر باتری دارند.
در ادامه تیم تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه ملی سئول به سرپرستی پروفسور چوی یانگ بین (Choi Young-bin) و چو یانگ مین (Cho Young-min) دستگاهی ابداع کردند که می تواند پس از یک روش کاشت در بدن، داروها را به طور دقیق و آسان با کلیک یک دکمه تزریق کند.

این دستگاه امکان تنظیم آسان دوز دارو را با تغییر تعداد کلیک روی دکمه فراهم می کند. این دستگاه همچنین مجهز به یک درگاه پر کردن مجدد و یک مخزن دارو است که امکان پر کردن چندین دارو را از طریق تزریق منظم توسط کادر پزشکی بدون جراحی تعویض دستگاه فراهم می کند.

برای بررسی اثرات تزریق داروهای مرتبط با چاقی و دیابت در بدن، تیم تحقیقاتی آزمایشی را بر روی حیوانات انجام دادند و گروه ها را به دو دسته تجویز داروهای تزریقی زیر پوستی معمولی و گروه تجویز داروی دستگاه کاشتنی تقسیم کردند.

به گزارش سیناپرس، در نتیجه، در مورد دیابت و درمان چاقی، هر دو گروه میزان دریافت دارو و کاهش وزن یکسان را نشان دادند.

در همان زمان، تیم تحقیقاتی دریافت که میزان کاهش یا افزایش قند خون در دو گروه برای انسولین و گلوکاگون مشابه بود. محققان همچنین ایمنی دستگاه را نیز تأیید کردند زیرا هیچ واکنش یا مسمویت خاصی را ۵۶ روز پس از جراحی ایمپلنت پیدا نکردند.
پروفسور چو در این باره گفت: نتایج این مطالعه از این جهت معنادار است که به بیماران اجازه می دهد بدون سوزن به راحتی داروها را تزریق کنند. ما انتظار داریم در آینده از این دستگاه برای بسیاری از داروهای خود تزریقی و داروهای مرتبط با چاقی و دیابت استفاده کنیم.

به گزارش سیناپرس، پروفسور چوی در انتها افزود، این تیم امیدوار است که این دستگاه به یک فناوری زیست پزشکی نسل بعدی تبدیل شود که راحتی درمان دارویی را برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن افزایش دهد.

شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Bioengineering and Translational Medicine منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا