رفع چاقی بدون جراحی

به گزارش سیناپرس، درصورتی که رژیم غذایی و ورزش جوابگو نباشند، جراحی می تواند یک درمان موثر برای غلبه بر چاقی باشد. اما افرادی که مایل به جراحی نیستند، نیازمند گزینه‌ های دیگری، از جمله قرار دادن بالون کاهش اشتها در معده، خواهند بود.

اکنون، محققانی از کشور کره جنوبی گزارش داده ‌اند که این روش را در حیوانات آزمایشگاهی با پوشاندن یک ایمپلنت به وسیله رنگ فعال‌ شده با لیزر که سلول‌ های تولیدکننده گرلین، یا هورمون گرسنگی را می‌کشد، تقویت کرده ‌اند.

ایمپلنت ها را می توان پس از بی حسی موضعی از طریق دهان در معده قرار داد. در سال 2019 محققان کره ای نوع جدیدی از ایمپلنت با عنوان دستگاه القای سیری داخل معده (ISD) را طراحی کردند. به گزارش سیناپرس، این دستگاه از یک استنت که در قسمت تحتانی مری قرار می گیرد تشکیل شده است و به دیسکی متصل است که در دهانه معده مستقر می گردد.

دیسک مذکور دارای یک سوراخ در مرکز برای عبور غذا است. آزمایشات روی حیوانات نشان داد که ISD با افزایش احساس سیری و کاهش سطوح گرلین، افزایش وزن را کاهش می دهد. اما این دستگاه عوارضی از جمله رفلاکس اسید معده ایجاد می کند.

در این مطالعه مقدماتی، تیم تحقیقاتی، ISD ها را با داروی متیلن بلو – یک داروی مورد تایید FDA – پوشاند و سپس آن ها را در معده خوک های جوان قرار داد. به گزارش سیناپرس، هنگامی که این پوشش در معرض نور لیزر قرار گرفت، اکسیژن منفرد را آزاد کرد، که سلول ‌های تولیدکننده گرلین مجاور را در معده خوک‌ ها از بین برد و سپس به سرعت ناپدید شد.

پس از یک هفته، سطوح گرلین و وزن بدن در مقایسه با خوک های درمان نشده به نصف کاهش یافت، اگرچه این تفاوت ها در هفته های بعد نامحسوس تر بود، مگر این که محققان درمان با نور لیزر را تکرار می کردند.

به گزارش سیناپرس، به گفته آن ها با توسعه بیشتر این روش ساده می تواند منجر به ایجاد نوع جدیدی از درمان کم تهاجمی برای کمک به درمان چاقی در بیماران شود. این یافته ها در ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده اند.