سوپرباگ ها، هدیه سگ و گربه خانگی به انسان

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید، سگ‌ها و گربه‌های خانگی سالم می‌توانند به عنوان عاملی برای انتقال باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به صاحبان خود و همچنین ژن‌هایی که نقش کلیدی در مقاومت باکتریایی دارند، مطرح باشند.

پژوهشگران دانشگاه لیسبون پرتغال و کالج سلطنتی دامپزشکی بریتانیا در این خصوص می گویند: یافته‌های ما نه تنها انتقال باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، بلکه انتقال ژن‌های مقاومت را بین حیوانات خانگی و صاحبان آن‌ها در جامعه تأیید می‌کنند و بر نیاز به اجرای برنامه‌های نظارتی مداوم محلی برای شناسایی خطرات بالقوه برای سلامت انسان در این رابطه تأکید می‌نمایند.

نقش حیوانات خانگی به عنوان مخازن بالقوه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، امروزه یک نگرانی رو به رشد در سراسر جهان است. برای مثال، باکتری اشریشیا کلی یا E. coli که در روده افراد سالم و حیوانات وجود دارد، دارای انواع مختلفی است که اکثرا بی ضرر هستند. به گزارش سیناپرس، ولی برخی از آن ها می توانند باعث مسمومیت غذایی جدی و عفونت های تهدید کننده زندگی از جمله مسمومیت خونی شوند که سالانه تعداد زیادی از افراد را دچار مشکلات جدی و حتی مرگ می کند.

در این میان، سویه‌های بسیار مقاوم انتروباکتریاسه‌ها و انتروباکترال‌های تولیدکننده کارباپنماز (CPE) که به چندین آنتی‌بیوتیک از جمله پنی‌سیلین و سفالوسپورین‌ها مقاوم هستند، جایگاه ویژه ای دارند.

حالا در تحقیق جدید، محققان، نمونه مدفوع 58 فرد سالم و 18 گربه و 40 سگی که با آن ها زندگی می کردند از خانواده هایی در پرتغال و بریتانیا جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادند.به گزارش سیناپرس، نمونه‌ها در فواصل زمانی ماهانه و به مدت چهار ماه جمع‌آوری شد و از روش توالی یابی ژنتیکی برای شناسایی گونه‌های باکتری در هر نمونه و وجود ژن‌های مقاومت دارویی استفاده گردید.

نتایج نشان داد که بین سال‌های 2018 تا 2020، 15 مورد از 103 گربه و سگ خانگی بررسی شده و 15 نفر از 114 صاحبان آن ها، ناقل سویه‌های بسیار مقاوم انتروباکتریاسه‌ها بودند و اشتراکاتی در این خصوص بین حیوانات خانگی و صاحبان آن ها دیده شد.

به گفته محققان، گاهی اوقات ممکن است باکتری ها مشترک نباشند، اما ژن های مقاومت آن ها بین انسان و حیوان خانگی اش مشترک باشند. این ژن‌ها در تکه‌های متحرک DNA یافت می‌شوند، به این معنی که می‌توانند بین جمعیت‌های مختلف باکتری در حیوانات و انسان‌ها منتقل شوند.

آن ها می افزایند: یافته‌های ما بر نیاز مردم به رعایت بهداشت خوب در اطراف حیوانات خانگی خود و لزوم کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری در حیوانات و افراد همراه تاکید می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته ها در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی ارائه شده اند.

مترجم:رهاامیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا