درمان دیابت بدون دارو

به گزارش سیناپرس، تیمی متشکل از پژوهشگران چندین دانشگاه از جمله دانشکده پزشکی ییل (YSM) توانست استفاده از سونوگرافی را برای جلوگیری یا معکوس کردن دیابت نوع ۲ آزمایش کند.

این تیم تحقیقاتی اکنون در حال انجام آزمایش‌ های امکان ‌سنجی انسانی با افراد دیابتی نوع ۲ هستند و سعی در درمان دیابت به روشی جدید دارند که دیابت دیگر تحت نظارت و کنترل قرار نمی ‌گیرد و با آزمایش‌ های قند خون، تزریق انسولین و درمان‌های دارویی کنترل نمی ‌شود. هدف از این مطالعات ارائه یک روش درمان بلند مدت برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای کاهش و به طور بالقوه معکوس کردن این بیماری است.

دیابت نوع ۲ میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت طولانی مدت منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می شود. دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی است.

دکتر هرتزوگ (Herzog) دانشیار گروه پزشکی داخلی در دانشکده پزشکی ییل و یکی از اعضای مرکز تحقیقات دیابت توانست میزان تأثیر درمان اولتراسوند را بر گلوکز خون آزمایش کند. هرتزوگ در این باره گفت: اگرچه ما در حال حاضر انواع زیادی از داروهای ضد دیابت را برای درمان سطوح بالای گلوکز در دسترس داریم، اما همیشه به دنبال راه‌ های جدیدی برای بهبود حساسیت به انسولین در دیابت هستیم.

هرتزوگ افزود: متاسفانه در حال حاضر داروهای بسیار کمی وجود دارند که سطح انسولین را کاهش می دهند. اگر آزمایش ‌های بالینی در حال انجام ما شواهد مطالعات پیش ‌بالینی را تأیید کند، می‌ تواند برای کاهش سطح انسولین و گلوکز استفاده شود. نورومدولاسیون اولتراسوند یک روش درمانی هیجان ‌انگیز و کاملاً جدید در گزینه ‌های درمانی فعلی برای بیماران خواهد بود.

یافته های گزارش شده نشان دهنده نقطه عطف مهمی در زمینه پزشکی بیوالکترونیک است که در حال بررسی راه های جدید برای درمان بیماری های مزمن مانند دیابت با استفاده از دستگاه های پزشکی جدید است. در این راستا محققان در شش سال گذشته در حال توسعه یک روش جدید تحریک غیرتهاجمی بوده اند که از سونوگرافی برای تحریک مسیرهای عصبی خاص در اندام ‌هایی که با بیماری مرتبط هستند، استفاده می‌ کند.

به گزارش سیناپرس، به دنبال مطالعات پیش بالینی گزارش شده، پژوهشگران درگیر مطالعات بیشتری شده اند که اثرات دوزهای جایگزین مانند نوع پالس اولتراسوند و مدت درمان را بررسی می کند. انتظار می رود این تیم در اواخر سال جاری در مورد این مطالعات گزارش کاملی ارائه دهد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن درآخرین شماره مجله تخصصی Nature Biomedical Engineering  منتشر شده است.