فشار خون خفیف هم در بارداری خطرناک است

به گزارش سیناپرس، در مقایسه با زنان باردار که فشار خون خفیف آنها به طور کامل درمان نشده بود، زنانی که داروهای کاهش فشار خون خود را دریافت می کردند، حدود ۲۰ درصد کاهش در زایمان زودرس قبل از ۳۵ هفته داشتند. جداشدگی و مرگ جنین یا نوزاد از اولیت پیامدهای فشار خون در مادران باردار به شمار می رود.

دکتر آلن تیتا (Alan Tita) مدیر مرکز سلامت باروری زنان و استاد زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه آلاباما و پژوهشگر ارشد این مطالعات می گوید: ما برای مدت طولانی می دانستیم که درمان فشار خون بالا برای بهبود نتایج سلامتی از جمله کاهش حوادث قلبی عروقی و کاهش خطر مرگ مهم است. اما بحث و تردید وجود دارد که آیا باید فشار خون مزمن غیر شدید در دوران بارداری را درمان کرد یا نه و این موضوع بیشتر به این دلیل است که درمان فشار خون می تواند منجر به رشد ضعیف جنین شود. 

به گزارش سیناپرس،فشار خون بالا یکی از شایع ترین و جدی ترین خطرات پزشکی است که زنان باردار با آن مواجه هستند. تخمین زده می شود که ۲ درصد از زنان با فشار خون بالا باردار می شوند که خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می دهد و پیامدهای منفی زیادی برای مادر و جنین دارد.

از این تعداد، اکثریت افراد یعنی نزدیک ۸۰ درصد فشار خون بالای خفیف و مزمن دارند. در حالی که برای درمان زنان باردار مبتلا به فشار خون شدید با فشار خون 160/110 میلی ‌متر جیوه یا بالاتر در دوران بارداری اتفاق نظر وجود دارداما متاسفانه هنوز مشخص نیست که آیا باید زنان باردار مبتلا به فشار خون خفیف را درمان کرد یا خیر. 

دکتر تیتا درباره موضوع فوق گفت: این آزمایش ها برای ارزیابی فواید و مضرات درمان زنان باردار مبتلا به فشار خون خفیف طراحی و روی ۲۴۰۸ زن مبتلا به فشار خون مزمن یعنی فشار خون بالاتر از 110/160 میلی ‌متر جیوه و در حداکثر هفته بیست و سوم بارداری انجام شد. بیش از نیمی از زنان (۵۶ درصد) از داروهای کاهش دهنده فشار خون در هنگام آزمایش استفاده می کردند. 

در مجموع ۱۲۰۸ زن باردار، درمان با داروهای ضد فشار خون را برای فشار 90/140 میلی‌ متر جیوه انجام داده و ۱۲۰۰ زن باردار دیگر هیچ درمانی دریافت نکردند. به طور عمده داروی لابتالول یا نیفدیپین که توسط محققان پیشنهاد شده بود برای کنترل فشار خون مورد استفاده قرار گرفت.  

در ادامه محققان میزان قابل‌ توجه پایین ‌تری از پیامد های اولیه و زایمان زودرس کمتر از ۳۵ هفته، سقط و مرگ جنین را در میان زنان باردار دریافت‌ کننده دارو در مقایسه با زنانی که درمان دریافت نکرده ‌اند، مشاهده کردند. به گزارش سیناپرس، به گفته محققان هنگامی که به هر نتیجه به صورت جداگانه نگاه می کنیم، درمان فشار خون به طور قابل توجهی خطر ابتلا به پره اکلامپسی و تولد قبل از هفته ۳۵ را کاهش می دهد.

به گزارش سیناپرس،از نظر پیامدهای ثانویه، زنان کمتری در گروه درمان دچار پره اکلامپسی یا زایمان زودرس در مقایسه با زنان گروه بدون درمان شدند که به ترتیب ۲۴.۴ درصد در مقابل ۳۱ درصد و ۲۷.۵ درصد در مقابل ۳۱.۴ درصد بوده و مرگ مادران نیز در مجموع مشابه و نادر بود. به طور کلی، پیامدهای قلبی عروقی مادران در میان زنانی که فشار خون آنها تحت درمان قرار گرفته بود، مطلوب ‌تر به نظر می ‌رسید.

دکتر تیتا در انتها گفت: پس از چندین دهه عدم قطعیت، نتایج این مطالعه از نیاز به راهنمایی بالینی برای درمان فشار خون خفیف و شدید در بارداری و آموزش بیماران در مورد مزایای انجام این کار حمایت می کند.

او می افزاید: تا به امروز، توصیه های متفاوتی برای درمان زنان مبتلا به فشار خون خفیف در دوران بارداری از ترس آسیب رساندن به جنین وجود داشته است، اما بر اساس داده های پژوهش های ما، انجام این کار ممکن است برای مادر و نوزاد مفید باشد.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Medicine  منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا