این باکتری ‌های بیماری‌زا، از گلبول‌های قرمز سواری می گیرند!

به گزارش سیناپرس، ما سال ها است که می دانیم میکروب هایی نظیر مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل بیماری سل (TB) و دیگر مایکوباکتری‌های دخیل در بیماری ریه، پس از انتقال به درون بدن، در سلول هایی به نام ماکروفاژ زندگی می‌کنند.

ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که در حالت معمول، پاتوژن‌ها را می‌بلعند و می‌کشند. ولی برخی مایکوباکتریوم های بیماری‌زا مانند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مایکوباکتریوم آویوم و مایکوباکتریوم اینتراسلولار به عنوان انگل های درون سلولی در ماکروفاژها ظاهر می شوند.اما در این رابطه، گلبول‌های قرمز، اگرچه در خلط بیماران مبتلا به سل نیز یافت می‌شوند، به طور خاص در رابطه با پیشرفت بیماری فوق مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه هیروشیمای ژاپن با استفاده از نمونه‌های بافت ریه موش های آلوده به دو گونه مایکوباکتریوم و همچنین یک بیمار انسانی مبتلا به نوعی عفونت ریه به نام MAH آزمایش هایی را انجام داده اند.به گزارش سیناپرس، بررسی های میکروسکوپی نشان دادند که گلبول‌های قرمز خون به همراه مایکوباکتریوم ها در مویرگ های خونی و گرانولوم‌ها یا مجموعه‌های سلول‌های ایمنی یافت می شوند.

این محققان برای ارزیابی ارتباط مایکوباکتری ها با گلبول های قرمز، بررسی هایی را انجام دادند و مشاهده کردند که گلبول های قرمز در رشد شدید بیماری MAH نقش دارند.به گزارش سیناپرس،  علاوه بر این، یافته های مطالعه فوق نشان داد که ماکروفاژها که معمولاً به عنوان میزبان های انگلی توسط مایکوباکتری ها مورد هدف قرار می گیرند، ترجیحاً گلبول های قرمز خون را با بیماری MAH مرتبط می کنند.

نتایج نشان داده که مایکوباکتری‌های بیماری‌زا به گلبول‌های قرمز خون انسان متصل می‌شوند و سپس از این رابطه برای تکثیر استفاده می‌کنند. به گزارش سیناپرس، درواقع بر اساس این کشف وجود مایکوباکتری‌ها در خارج سلول های ماکروفاژ می تواند در نتیجه ارتباط با گلبول‌های قرمز و جابجاشدن توسط آن ها باشد.

محققان ژاپنی می گویند: در حالی که گلبول های قرمز، بیشتر به دلیل نقششان در انتقال اکسیژن بین ریه ها و بافت ها شناخته شده اند، اما در عفونت های مایکوباکتریایی نیز دارای دو نقش هستند. آن ها با گرفتن عوامل بیماری زا و انتقال آن ها به ماکروفاژهای کبد و طحال برای از بین بردن آن ها، نقش دفاعی در برابر عفونت ها ایفا می کنند. حالا نیز مطالعه جدید ما نشان می دهد که گلبول های قرمز خون می توانند به عنوان سلول های میزبان برای مایکوباکتریوم ها مورد هدف قرار گیرند.

نحوه ایفای این نقش ها ممکن است نتیجه عفونت را تعیین کند. اگر نقش دفاعی گلبول های قرمز به خوبی انجام شود، سل یا سایر بیماری های مایکوباکتریال کنترل می شوند. اما درمقابل، ممکن است گلبول‌های قرمز تحت تأثیر حمله مایکوباکتریوم‌ها به انتشار آن ها در سراسر بدن کمک کنند.

این محققان در تحقیقات آینده خود در صدد هستند که فاکتور چسبندگی مایکوباکتری که به آن اجازه می دهد به گلبول های قرمز متصل شود را شناسایی کنند و از این طریق، راه درمانی موفقی را برای عفونت های ریوی مرتبط بیایند.

به گزارش سیناپرس،این تحقیق، یک مقاله علمی پژوهشی استخراج شده که در نشریه Microbiology Spectrum منتشر شده است.

نویسنده: رها امیدوار