رویاهای کودکان را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس، کودکان از همان ابتدا با رویا بزرگ می شود و البته نسبت به برخی از رویاهایش علاقه نشان می دهد و در مورد آن سخن می گوید و آن را تکرار می کند. کودکان همیشه از زمانی که شروع به راه رفتن می کنند، نسبت به وسایل بزرگ ترها علاقه نشان می دهند و برای بزرگ نشان دادن خود دوست دارند تا از آنها استفاده کنند به طور مثال دخترها کفش های پاشنه دار مادرشان را می پوشند و از راه رفتن با آن و صدای تق و تق آن لذت می برند.

پسرها با جلب توجه نشان دادن نسبت لباس ها و وسایل پدر همچون کمربند و کفش … ، خود را در جایگاه پدر قرار می دهند. کودکان در این زمان در رویای بزرگ شدن و بزرگ بودن هستند. 

ممکن است که کودک در ابتدا تنها رویاهایی ساده در سر داشته باشد. ممکن است داشتن فلان اسباب بازی، بزرگ ترین رویای او باشد و یا پوشیدن یک پیراهن با دامن بلند و آستین های پف دار رویای یک دختر باشد که اگر نسبت به آن رفتار مناسب انجام نشود در آینده ضربه ای روحی به او وارد شود. به طور مثال پوشیدن یک پیراهن با دامن بلند و آستین های پف دار می تواند رویای دخترهای بسیاری باشد که با آن خود را تا رتبه شاهزاده خانم قصه ها بالا می برند.

اگر این مساله و خواسته آن دختر در کودکی مورد توجه قرار نگیرد ممکن است در بزرگسالی به گونه ای نامطلوب خود را نشان دهد. برای مثال برخورد غلط با این رویا ممکن است موجب شود وی  تنها برای پوشیدن لباس زیبای عروس که در ذهن کودک همانند لباس شاهزاده خانم ها است، در تصمیم ازدواج عجله کرده و خوشبختی خود را مورد مخاطره قرار دهد. 

به گزارش سیناپرس، هر چه سن کودکان بالا می رود، رویا های آنها نقش کامل تر و واضح تری را به خود می گیرد. ممکن است کودکی به کاری یا هنری همانند نقاشی علاقه نشان دهد پدر و مادر باید آن را جدی بگیرند اما برایش سرمایه گذاری نکنند چرا که مکن است یک هفته پس از آن کودک به چیز دیگری علاقه نشان دهد و نسبت به نقاشی سرد شود. به گزارش سیناپرس، برای نمونه والدین در رابطه با علاقه فرزندشان نسبت به نقاشی می توانند دفتر نقاشی و مداد رنگی برایش تهیه کنند و اگر این علاقه ثابت بود و طی یک سال و یا بیشتر، این علاقه رشد کرد و ادامه داشت، می توانند حمایتشان را بیشتر کرده و به آن بیشتر اهمیت دهند. 
در سنین بالاتر به ویژه در دوران مدرسه، ممکن است کودک هر هفته و یا هر ماه رویای هنر و یا حرفه و شغلی خاص را در سر داشته باشد. به طور مثال ممکن است کودکی با دیدن عکس های جانوران در کتاب و یا کارتون به آنها علاقه نشان داده و با رفتن به باغ وحش هیجان زده شود.

ممکن است کودک شما زمانی که در یک کارتون، صحنه ای از معالجه و درمان حیوانی را ببیند، به شغل دامپزشکی علاقمند شده و خواستار خرید جانوران عروسکی و وسایل پزشکی شده و بخواهد حیواناتش را درمان کند. در اینجا وظیفه پدر و مادر صبر و حوصله، پاسخگویی به پرسش های گوناگون فرزند در مورد جانوران و غیره است. والدین باید با حوصله به سخنان فرزندشان گوش دهند و بدانند در بیشتر این موارد کودک بر خواسته خود پایدار نیست، و ممکن است باید دیدن کارتونی دیگر علاقه اش تغییر کند، پس نسبت به آن نگران نباشند. 

به گزارش سیناپرس، اگر کودک و یا نوجوانی در یک مورد خاص سوال های مختلف و زیادی پرسیده و نسبت به آن علاقه نشان داد، پدر و مادر وظیفه دارند پاسخگوی او باشند حتا اگر در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشند. آنها می توانند با صداقت از فرزندشان بخواهند تا فرصتی را به آنها داده تا پاسخ پرسش را بیابند. برای نمونه اگر کودک یا نوجوانی نسبت به هواپیما و شغل خلبانی علاقه نشان داد، والدین می توانند کارتون هایی در این رابطه پیدا کرده و برایش نمایش دهند و یا کتاب های قابل فهم و ویژه این سنین با این موضوع را تهیه کرده و برایش بخوانند و توضیح دهند. 

باید توجه داشت که پدر و مادر ها در این رابطه نباید خواسته و علایق خود را بر فرزندشان تحمیل کنند. به طور مثال اگر فرزند آنها به موسیقی علاقه نشان می دهد و دوست دارد تا آن را آموزش ببیند و والدین موسیقی را دوست ندارند و دوست دارند فرزندشان پزشک شود، نباید او را از موسیقی زده کنند و یا به زور بخواهند از فکر این رشته و این هنر بیرون بیاید. به گزارش سیناپرس، اگر والدین آشکارا و با تحکم بخواهند تا فرزند خود را از کاری باز دارند نتیجه عکس می گیرند پس بهتر است که پای صحبت های فرزندشان نشسته و با صبر و حوصله به آنها گوش دهند و در پایان نیز موافقت و مخالف خود را تنها در یک نظر بیان کنند تا او احساس استقلال کند.

گزارش: مریم عالمی
منبع: family.com
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا