عزت نفس در کودکی شکل می گیرد

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد عزت نفس افراد در دوره کودکی آن ها شکل گرفته و ساختاز ذهنی و روانی انسان به گونه ای است که این عزت نفس ایجاد شده در کودکی طی تمام عمر ثابت باقی می ماند.

این مساله به خوبی نشان می دهد که عزت نفس در انسان می تواند طی سنین کودکی ایجاد و  تنظیم شود. پروفسور اندرو ملتزوف، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: برخی از پژوهشگران، کودکان پیش دبستانی را در مطالعات روان شناسانه خود مد نظر قرار نداده و اعتقاد دارند  که ان ها نمی توانند حس مثبت یا منفی نسبت به خود داشته باشند. این موضوع اشتباه بوده و یافته های ما نشان می دهد که عزت نفس، احساس خوب یا بد در مورد خود، اصلی اساسی است که در کودکی شکل می گیرد.

به گزارش سیناپرس، در مورد عزت نفس باید اذعان داشت که این موضوع یک ذهنیت اجتماعی است که کودکان با خود به مدرسه می آورند و مدرسه آن را در وجود ککودکان ایجاد نمی کند. تا کنون آزمایش عزت نفس درکودکان خردسال دشوار بوده است.

دکتر داریو سیونچک، از پژوهشگران ارشد این مطالعه، درباره مشکل فوق توضیح داد: کودکان پیش دبستانی می توانند گزارش شفاهی از مهارت های خود ارائه دهند، به شرطی که این توضیحات در مورد یک مهارت محدود و مشخص باشد، مانند من در دویدن خوب هستم یا من خوب حروف را تلفظ می کنم اما آنها در ارائه نتایج ذهنی خود مشکل دارند.

به همین دلیل پژوهشگران با طرح سوالات و دریافت پاسخ های شفاهی قابل اعتماد، کودکان سه تا پنج ساله را مورد ارزیابی قرار دادند. طی این مطالعه، محققان از آزمون جدیدی استفاده کردند که عزت نفس ضمنی را بررسی می کند.

به عبارت دیگر طی این تحقیقات به طور مستقیماً از کودکان سوالی پرسیده نشد بلکه محققان با ارزیابی شرایط و واکنش های کودکان به سوالات، به دنبال تداعی مسايل مورد نظر خود بودند.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، یک آزمون طراحی شده برای بزرگسالان ممکن است به دنبال پیوند هایی بین خود فرد و کلمات  خوشایند  یا  ناخوشایند  باشد اما این آزمون برای کودکانی که نمی توانند بخوانند با استفاده از همان اصل اقتباس شده است.
به گزارش سیناپرس، در مطالعات فوق، محققان عزت نفس بیش از ۲۰۰ کودک ۵ ساله را بررسی کردند.

دکتر داریو سیونچک (Dario Cvencek) ، نویسنده اصلی این مطالعه، نتایج به دست آمده از تحقیق فوق را به این صورت توضیح داد: مطالعات انجام شده، نخستین نگاه اجمالی را از چگونگی درک کودکان پیش دبستانی از خود ارائه می دهد. ما دریافتیم که در سن ۵  سالگی عزت نفس به اندازه کافی قوی است که بتوان آن را اندازه گیری کرد. به نظر می رسد عزت نفس نقش مهمی در چگونگی شکل گیری هویت های اجتماعی مختلف در کودکان بازی می کند. یافته های ما بر اهمیت پنج سال اول به عنوان پایه ای برای زندگی تاکید می کند.

پروفسور ملتزوف در تکمیل توضیحات همکارش اضافه کرد  که اکنون سؤال این است که چه چیزی بر عزت نفس در این سن کم تأثیر می گذارد؟  چه جنبه هایی از تعامل والدین و کودک باعث ارتقاء و پرورش عزت نفس پیش دبستانی می شود؟  این سوال اساسی است که محققان تلاش می کنند در ادامه بررسی های خود برای آن پاسخی ارائه کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در مجله Experimental Social Psychology منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی