ماهی ها و آبزیان درد را احساس می کنند

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه یورک استدلال می ‌کنند که آبزیان مانند ماهی ها، اختاپوس‌ها، خرچنگ‌ها و سایر بی‌ مهرگان واقعاً حساس بوده و می‌ توانند درد، خشم، ترس و شادی را احساس کنند.

گفتنی است که بنا به یک باور غلط، اکثریت قریب به اتفاق کشورها بی مهرگان را بدون هوش و احساسات می شناسند اما شاید نیاز به تغییراتی در قانون حیوانات در این مورد وجود داشته باشد.
جالب است بدانید که مطالعات قبلی نشان داده اند که اختاپوس ها موجوداتی بسیار باهوش و تیزبین هستند. آنها حتی می توانند پازل هایی را تکمیل کرده و موجودات دیگری را که قبلاً با آنها تعامل داشته اند، تشخیص دهند.  

کریستین اندروز (Kristin Andrews) یکی از پژوهشگران این مطالعات می گوید: گزارش ها نشان می دهند که شواهد کافی برای نتیجه گیری اینکه سخت پوستان و نرم تنان حساس هستند، وجود دارد.

او می افزاید: این مطالعه تاکید می کند که تا به امروز در فرهنگ غربی تا حد زیادی اعلام شده که حیوانات احساسات یا درد را نمی فهمند اما تحقیقات نشان می دهد که حیوانات نیز مانند مردم از درد دوری می کنند.
شاید در حال حاضر باورش سخت به نظر برسد، اما تا دهه ۱۹۸۰ عده ‌ای معتقد بودند که نوزادان انسان قبل از زبان باز کردن دردی را احساس نمی‌ کنند. حتی امروزه، افراد بی‌ شماری بر این باورند که بیشتر حیوانات، از جمله بی‌ مهرگان، درد را تجربه نمی‌ کنند و صرفاً ناخودآگاه به محرک ‌های منفی واکنش نشان می ‌دهند.

به گزارش سیناپرس، این باورها ممکن است در برخی فرهنگ‌ها رایج و ریشه ‌دار باشند، اما محققان می ‌گویند که این باورها مبتنی بر علم نیستند. تحقیقات در چند دهه گذشته بر روی پستانداران، ماهی ها، اختاپوس ها و خرچنگ ها نتایج یکسانی را به همراه داشته است. حیوانات در هر موقعیتی به بهترین شکل ممکن از درد و موقعیت های خطرناک اجتناب می کنند.

برخی از حیوانات، مانند گاوها، حتی علائم همدلی را نشان می دهند. پژوهشگران این مطالعه می گویند که حیوانات واقعاً مانند انسان ها درد را احساس می کنند و فقط برای بیان یا توصیف آن احساسات به خوبی مجهز نیستند.

به گزارش سیناپرس، پروفسور اندروز معتقد است به زودی روزی فرا خواهد رسید که بشریت دیگر نمی تواند به خود بگوید خرچنگ، میگو و سایر بی مهرگان بی احساس و آسیب ناپذیر در برابر درد هستند.
او در پایان می ‌گوید: دیگر نمی‌ توان آبزیان را بدون احساس دانست. تجربیات و احساسات این جانوران دریایی باید بخشی از چشم‌انداز اخلاقی در جوامع بشری شوند. بی مهرگانی مانند اختاپوس ها ممکن است احساسات دیگری مانند کنجکاوی در اکتشاف، محبت به افراد یا هیجان در انتظار پاداش را نیز تجربه کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا