چه زمانی از روز خلاق تر هستیم؟

به گزارش سیناپرس، روان شناسان معتقدند زمان هایی وجود دارد که انسان بهتر می تواند حس خلاقیت خود را بیدار کرده و کارش را بهتر و کامل تر انجام دهد. اکنون تحقیقات روان ‌شناختی بسته به نوع خلاقیت و ریتم‌ های طبیعی شما، بررسی می ‌کنند که بهترین زمان از شبانه روز برای ایجاد خلاقیت چه زمانی است.

در یک پروژه تحقیقاتی شرکت کنندگان دو نوع مختلف آزمون خلاقیت و تمرکز را انجام دادند. یکی از آزمون ها به اندازه گیری توانایی بینش شرکت کنندگان پرداخت. در واقع بینش شکلی از نیاز جهش به ناشناخته ها است.به گزارش سیناپرس، برای نمونه می توان گفت زمانی که ناگهان متوجه می شوید که می توانید با یک روسری ابریشمی یک چتر درست کرده و با کمک آن ساندویچی را از طبقه پنجم برای دوستتان پایین بفرستید، توانایی بینش شما به نمایش گذاشته شده است.

دومین آزمون توانایی شرکت کنندگان را برای حل مسائل تحلیلی مورد سنجش قرار داد. حل مسائل تحلیلی از نوع مشکلاتی هستند که شما را ملزم می کند تا به طور پیوسته در جهت پاسخ به این مسائل کار کنید. برای نمونه تحلیل حساب های مالیاتی در این دسته قرار می گیرد. به گزارش سیناپرس، هر دوی این نوع تفکر یعنی بینش و حل مسائل تحلیلی، در مراحل مختلف فرآیند خلاقیت، مهم هستند.

با توجه به این آزمون ها، پژوهشگران دریافتند افراد قوی صبحگاهی (افرادی که تمایل دارند همه فعالیت هایشان را برای صبح برنامه ریزی کنند و عصر به استراحت بپردازند) در حل مشکلات بینشی به شکل اسرارآمیزی در عصر، زمانی که ظاهرا در بهترین حالت خود نبودند، بسیار خوب عمل کردند. به گزارش سیناپرس، افراد قوی عصرگاهی (افرادی که تمایل دارند صبح ها بیشتر خوابیده و فعالیت هایشان را به عصر موکول کنند) نیز در حل مسائل تحلیلی در صبح که تمرکز لازم را نداشته اند، بهتر عمل کردند. 

توضیح این مساله هنوز برای محققان به طور کامل شناخته شده نیست اما آنها احتمال می دهند که کمی خواب آلودگی، تمرکز ذهن را گسترش می دهد. در واقع به احتمال زیاد شما بین ایده های ظاهراً نامرتبط، ارتباط برقرار می کنید. از سویی دیگر، تمرکز، توجه شما را محدود کرده و شما را وادار به ذهنیت تحلیلی تری می کند.

در ضمن برخی از افراد نه صبحگاهی هستند و نه عصرگاهی. آنها ترجیح خاصی برای صبح یا عصر ندارند. به گزارش سیناپرس، با این حال، می‌ توانند تشخیص دهند که چه زمانی احساس گیجی و خواب آلودگی می ‌کنند. توصیه می شود در آن حالت کمی به کارشان فکر کنند تا بتوانند خلاقیت لازم را به دست آوردند. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: spring 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا