چگونه کودکان خود را تشویق کنیم ؟

به گزارش سیناپرس، در بسیاری از مواقع کودکان به دلیل انجام دادن کاری شایسته و مناسب نیازمند تشویق هستند. زمانی که کودک در جمع کردن سفره ، پهن کردن لباس های شسته شده، درست کردن غذا یا مرتب کردن خانه به شما کمک می کند ، قطعا از نظر روانی نیازمند تشویق شدن است.

این تشویق کردن نباید حتما در قالب خریدن یک هدیه یا مواردی از این دست باشد زیرا در صورت تکرار بیش از حد می تواند عواقب ناخوشایندی در تربیت کودک داشته و وی را به گونه ای بار آورد که بدون دریافت جایزه از انجام آن ها خودداری نماید. به گزارش سیناپرس،از این گذشته ممکن است کودک شما در طول روز چند بار کاری شایسته تشویق انجام دهد و شما باید به گونه ای مناسب و شایسته هر بار وی را تشویق کنید.

  پنج روش زیر ، از سوی روانشناسان کودک به شما توصیه می شود:

 با وی صحبت کنید: خانم  باربارا جانسن روانشناس و مدیر سازمان حمایت از حقوق کودکان معتقد است  به کودکتان دستکم یکبار در طول روز  بگوئید که چقدر دوستش دارید. به او اعتماد داشته و به وی افتخار می کنید. بهتر است او را صدا کرده ، به چشمهایش نگاه کنید  و این جملات را به وی بگوئید.به گزارش سیناپرس، این بسیار مهم است که کودکتان احساس کند به خاطر کار مناسبی که انجام داده است، تشویق می شود. کودک از نظر روانی نیاز دارد که احساس کند کسی به وی اعتماد کامل دارد و چه کسی برای این کار بهتر از پدر و مادر است ؟  

از وی تمجید کنید : تلاش کنید این تمجید در ارتباط با کار خوبی باشد که وی انجام داده ، برای نمونه اگر وی در درست کردن غذا به شما کمک کرده ، در هنگام صرف شام در حضور همه افراد خانواده این موضوع را بلند اعلام کرده و به همه بگوئید که چقدر به فرزندتان افتخار می کنید . به گزارش سیناپرس، در حضور همه کارهای خوبی که در طول روز انجام داده اعم از جمع کردن اسباب بازی ها تا کمک برای تهیه شام را با جزئیات تعریف کنید . فراموش نکنید در هنگام تشویق وی، تنها از جمله های مثبت استفاده کرده و از به کار بردن جمله های منفی خودداری نمائید . به گزارش سیناپرس،  از نظر روانشناسان بهترین و موثر ترین  نوع تمجید کردن از کودک ،  تعریف کردن از وی بدون دخالت دادن نکات منفی و ناخوشایند است . این موارد را باید در جای خود و به موقع به کودک گوشزد کنید . 

عملگرا باشید : بیشتر از اینکه از کودکتان انتظار نتیجه گیری کاری موفق را داشته باشید ، وی را تشویق به انجام دادن کارهای درست کنید . نتیجه چندان مهم نیست . مهم تلاش وی برای انجام کار مفید است.به گزارش سیناپرس، به یاد داشته باشید کودک شما باید اطمینان داشته باشد  تشویق کردن شما تنها وابسته به گرفتن نتیجه کامل نیست بلکه ماهیت انجام فعل درست ،برای تشویق کردن کودک کفایت می کند . تریش روهان متخصص خانواده و فامیلی درمانی در این زمینه می گوید : گاهی در مورد برخی کودکان خاص ، پیدا کردن نقاط مثبت جهت تشویق بسیار دشوار است .

به گزارش سیناپرس، بهتر است در این موارد در طول روز وی را زیر نظر گرفته و به کارهای مثبت وی هر چند که جزئی باشند ، بپردازید . برای نمونه به وی بگوئید : امروز دیدم که می خواستی با من جر و بحث کنی ولی جلوی خودت را گرفتی . این نشان می دهد که تو خودت را به خوبی کنترل کردی و من از این بابت به تو افتخار می کنم !

برای تبدیل کارهای  خوب کودکتان به عادات خوب ، جایزه تعیین کنید : گاهی اوقات کودکان کارهای خوبی را انجام می دهند که  شما باید آن ها را تشویق کنید . تلاش کنید تا این کارهای خوب با تکرار شدن، تبدیل به عادت شده و کودکتان در مواقعی که شما حضور ندارید نیز آن ها را انجام دهند . برای نمونه وقتی به مدرسه وی مراجعه می کنید و معلم یا مسئول کتابخانه مدرسه محل تحصیل فرزندتان از وی برای رعایت کردن حقوق دیگران یا انجام مناسب تکالیفش تمجید می کند، شما نیز به نحو ویژه ای وی را تشویق کنید . به خاطر داشته باشید تبدیل رفتارهای مثبت به عادات مثبت ، دستاورد بسیار مهمی در تربیت کودکانتان است . 

 با وی به گرمی رفتار کنید :  وقتی کودکتان را تشویق می کنید با تمام وجود این کار را انجام داده و سعی کنید  رفتار مصنوعی نداشته باشید .  وی را در آغوش بکشید و با وی به گرمی حرف بزنید . با کودکتان بازی کنید و اجازه دهید تا فرار کند و با خنده به دنبال وی بدوید.به گزارش سیناپرس، هنگام حرف زدن با وی لبخند زده و دستتان را بر روی شانه اش بگذارید.

کودکان نیاز دارند تا از نظر عاطفی دارای پناهگاهی مطمئن باشند . به ویژه هنگامی که می خواهید وی را تشویق کنید ، سعی کنید با وی تماس فیزیکی داشته باشید و حرف آخر این که وقتی می خواهید وی را تشویق کنید  از بغل کردن کودکتان نترسید .  

مترجم: رضوان خندان
منبع: Family magazine

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا