پنج گام تا رسیدن به اعتماد به نفس

به گزارش سیناپرس، گاهی وقتی مشاهده می کنیم برخی افراد به راحتی در برابر جمع سخن می گویند از خود می پرسیم چگونه وی قادر به انجام این کار است و ما نمی توانیم ؟ پاسخ این موضوع بسیار ساده است : نداشتن اعتماد به نفس !  

به باور روان شناسان، بسیاری از مردم فکر میکنند نمیتواند بلند بخندند اما هنگامی که فهمیدند توانایی این کار رو دارند جهشی سریع در اعتماد به نفس خود پیدا میکنند که باعث میشود خودرا وادار به انجام دیگر کارهایی کنند که تصور میکردند امکان پذیر نیست.

 همچنین خندیدن با صدای بلند استعاره ‌ای از زندگی‌ مدرن تلقی‌ میشود. البته خندیدن را نباید با مسخرگی و سبک بودن اشتباه گرفت. دن نینن از روزنامه نیویورک تایمز ، تجربه جالبی از این موضوع دارد.

وی در این مورد می گوید: به عنوان مهندس با سابقهٔ شرکت اینتل مجبور به سفر و شرکت در جلسه‌های تخصصی و نمایش محصولات بر روی صحنه بودم. من برای مقابله با اضطراب ناشی از این موضوع در  کلاس‌های کمدی ثبت نام کردم و از متخصص کامپیوتر تبدیل به یک کمدین شدم.
همهٔ ما احساس نا امنی می ‌کنیم

اگر تنها به نقاط ضعف و ایرادات خود نگاه کنیم باعث پس ‌رفت و سیر نزولی در روند زندگیمان‌ خواهیم شد و برای بالا کشیدن خود باید به مرکز اعتماد بنفس درونی خود ضربه  بزنیم. خبر خوب اینست که هرچه بیشتر به دنبال اعتماد بنفس  باشیم پیشرفت بیشتری خواهیم داشت و قدرت اعتماد بنفس بیشتری پیدا خواهیم کرد.

در زیر  به چند نمونه از راه های پیدا کردن اعتماد به نفس اشاره می‌کنیم:

۱.به خصوصیات خود واقف باشید، ده تا تا از بهترین مشخصات اخلاقی‌ خودرا بنویسید. این مشخصات میتواند جدی ویا حتا ساده انگارانه باشند بطور مثل " من یک شنونده خوب هستم، ویا بهترین املت های خانواده را می پزم !
خصوصیات خود را بشناسید ،چیزهائی  که فقط مربوط به خود شماست، دانستن این خصوصیات فردی به شما احساس خوب و شگفت انگیز بودن می دهد.

۲.احساساتی‌ شوید، با سرمایه گذاری روی علایق شخصی‌ به اعتماد به نفس خود سوخت رسانی کنید. برای مثال ورزشکاری در یک بازی ملی‌ تمام تلاشش را برای بدست آوردن امتیاز می‌کند. به یاد داشته باشید هنگامی که چیزی را – تقریبا هر چیزی را – با تمام احساس و وجود بخواهیم قابل دسترس تر و مهمتر از هرچیز برای شما خواهد شد.

۳. از مقایسه بپرهیزید؛ اگر فکر می‌کنید زندگیتان مانند الاکلنگ بالا و پائین دارد احتمالا زندگی‌ خود را با بالا و پائین های  زندگی‌ دیگران مقایسه کرده اید. روانشناسان اعتقاد دارند تنها  ۳۰ روز تا به دست آوردن شجاعت و اعتماد به نفس لازم است.  وقتی خودتان را با افرادی که از شما موقعیت بهتری دارند مقایسه کنید، در نهایت دچار احساس سرخوردگی و حقارت خواهید شد.  در عوض به خود اتکا کرده و  به ارزش‌ ها و آرزو‌های خود بها دهید و روی آنها حساب کنید.

۴. به خود تمرین بدهید: اگر همواره در ذهن خود باور داشته باشید که نمی توانید کاری را انجام دهید این موضوع باعث ضعیف شدن روحیه شما شده و احتمال شکست شما را در انجام آن کار زیاد می کند. در عوض با خود تکرار کنید : من می توانم!  این کار باعث جلوگیری از به دام افتادن در شرمندگی و حس مقصر دانستن خود میشود.
اگر هم واقعا در انجام کاری شکست خوردید به جای سرزنش کردن خودتان ، با خود بگوئید دفعه بعد بهتر  عمل می‌کنم. سپس با برنامه و اعتماد به نفس  قدم به پیش بگذارید.

 ۵.تغییر ایجاد کنید؛ ارتباطات خودرا با دیگران گسترش داده  و احساساتتان را بیشتر بیان کنید برای مثال به دیگران آموزش بدهید ، تدریس کنید ،  به طور کلی‌ ایجاد کردن تغییر در زندگی‌ دیگران باعث ایجاد تجارب و اعتماد به نفس در شما میشود .

اگر با اطمینان و به طور فزایندهای عمل کنید و انرژی سرشارتان را تحت کنترل دراورید میتوانید در راه سازندگی و پیشرفت از آن بهر ببرید و به یاد داشته باشید اعتماد بنفس به معنی‌ نترسیدن نیست به معنی‌ در میان گرفتن موقعیت‌ها برای  پیشبرد اهدافتان است حتا زمانی‌ که احساس ترس می ‌کنید.

گزارش: زهرا همراز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا