اصفهان قطب علم و فناوری می شود

به گزارش ایرنا، دکتر علی وطنی روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: در راستای تبدیل استان اصفهان به قطب علم و فناوری هماهنگی های لازم با استانداری، بنیاد ملی نخبگان استان و پارک علم و فناوری استان اصفهان انجام شده است.
وی بیان کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال این است که با تبدیل استان اصفهان به قطب علم و فناوری برای دیگر استان ها در زمینه توسعه فناوری الگویی را تشکیل دهیم.
وطنی اظهار کرد: اکنون 1600 شرکت دانش بنیاد در سه دسته نوپا، خدماتی و شرکت های صنعتی در کشور تشکیل و فعال شده اند، عمده شرکت های راه اندازی شده به استان های آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و خراسان رضوی اختصاص دارد که این امر نشاندهنده اشتغال در این استان ها است.
وی درخصوص تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان افزود: تشخیص صلاحیت این شرکت ها بخشی از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری و بخشی در کارگزاری ها و ستادهای راهبری انجام می شود.
وی گفت: در سال گذشته 56 میلیارد تومان تسهیلات مبنی بر گرند به شرکت های دانش بنیان اعطا شده است، همچنین 200 میلیارد تومان بودجه در سال گذشته در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت در زمینه تجاری سازی تخصیص داده شده است.
سلطانی با اشاره به اینکه امسال نیز با اضافه شدن هزار میلیارد تومان به بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی امیدواریم شرکت های بیشتری را مورد حمایت قرار دهیم افزود: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان نوپای تولیدی 15 سال معافیت مالیاتی و نیز اعطای تسهیلات بدون بهره با حداکثر کارمزد چهار درصد در نظر گرفته شده است.
** خودکفایی کشور در زمینه تولید داروهای بیماری های سرطان و ام اس 
وطنی ادامه داد: اکنون کشور توانسته در زمینه تولید داروهای مربوط به بیماری های سرطان و ام اس به خودکفایی دست یابد، معاونت در برنامه کاری خود مشخص کرده که قراردادهایی که در آنها اقتصاد مقاومتی لحاظ شده باشد بدون پیوست توسعه فناوری انجام ندهد و باید از این طریق فناوری به داخل کشور منتقل شود.
معاون توسعه فناوری گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری براساس نیازهای کشور و آمایش سرزمینی در هر استانی طرح های فناوری را اجرا می کند، معاوت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد در این راستا در صورت تامین 30 درصد از هزینه اجرای طرح توسط استان ها و نیز تامین 30 درصد توسط دستگاه های اجرایی 40 درصد باقی مانده را برای اجرای طرح های فناورانه در استان ها ارائه کند.
وطنی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای پیشگیری از سوانح و حوادث غیرمترقبه دو تفاهمنامه با وزارت کشور و سازمان محیط زیست به امضا رسانده که براساس این تفاهمنامه مقرر شده پایش جنگل ها در چهار استان گلستان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی انجام شود، در این راستا با استفاده از سامانه پهپادها بتوانیم حوادث غیرمترقبه را پیش بینی کنیم.

** تشکیل منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در خوزستان
وطنی یادآور شد: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منطقه ویژه فناوری نفت و گاز در استان خوزستان شکل گرفته و به زودی دستاوردهای آن معرفی خواهد شد.
وی بیان کرد: ستاد نفت و گاز در راستای حمایت از تولید داخل لیستی از تجهیزات «های تک» را به هیات دولت ارائه کرده و اکنون در دست بررسی است که در صورت تایید آن توسط هیات دولت به تمامی دستگاه های دولتی در جهت عدم واردات اینگونه تجهیزات توسط دستگاه های دولتی و استفاده از تولید داخل اقدام شود.

** حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری از ثبت بین المللی اختراعات شرکت های خصوصی 
معاون توسعه فناوری ادامه داد: هر اختراعی که در داخل کشور در بخش دانشگاهی و شرکت های خصوصی انجام شود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعتبارات لازم را برای ثبت بین المللی اختراعات تامین می کند.
وی بیان کرد: ثبت بین المللی اختراع یکی از شاخص هایی است که براساس آن کشورها در زمینه فناوری سنجیده می شوند.
وی همچنین افزود: طرح هایی که در مرز دانش هستند و نیز قابلیت به بازار کار دارند در اولویت ستادهای معاونت فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا