فلج مغزی کودکان ریشه ژنتیکی دارد

مطالعات و آزمایش های جدید  پژوهشگران نشان می دهد ، عواملی همچون خفگی تولد ، سکته مغزی و عفونت های مغزی که باعث ایجاد فلج مغزی (cerebral palsy) می شود ، ریشه ژنتیکی دارد . علاوه بر آن ، این پژوهش ها مشخص کرده است که ژن های متفاوتی وجود دارند که باعث ایجاد فلج مغزی می شوند .

بیماری فلج مغزی (cerebral palsy) در اثر عواملی همچون خفگی تولد ، سکته مغزی و عفونت های مغزی در مغز نوزادان بروز می کند و در حال حاضر از شایع ترین علل ناتوانی جسمی کودکان محسوب می شود .

مریم اسکویی (Maryam Oskoui) متخصص مغز و اعصاب کودکان از بیمارستان کودکان مونترال ، پژوهشگر ایرانی الاصل ساکن کانادا در رابطه با این تحقیقات می گوید : « تحقیقات ما نشان می دهد که یک جزء ژنتیکی بسیار قوی باعث فلج مغزی در کودکان می شود ؛ موضوعی  که پیش از این محققان به آن مشکوک بودند . »

مایکل شِول (Michael Shevell) از مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل (McGill University Health Centre) با اشاره به مشکلاتی که کودکان مبتلا به فلج مغزی دچار آن می شوند ، گفت : « کودکانی که به فلج مغزی مبتلا می شوند اغلب با مشکلات صرع ، اختلالاتی در شنوایی و بینایی و مشکلاتی در یادگیری و سخنوری روبرو هستند. در این پژوهش ها ما با انگیزه درمان این گونه کودکان به انجام آزمایش های استاندارد ژنتیک و ارزیابی جامع کودکان مبتلا به فلج مغزی پرداختیم . »

قابل ذکر است که این تیم پژوهشی ، تحقیقات ژنتیک خود را بر روی 115 کودک مبتلا به فلج مغزی و پدر و مادرشان که نام آن ها در مرکز تحقیقات فلج مغزی کانادا ثبت شده بود ، انجام دادند . ده درصد از این کودکان تغییرات تعداد کپی (copy number variations) ژن فرضی بالینی مربوطه را تحت تاثیر قرار داده بودند .

این تغییرات تعداد کپی (copy number variations) ژن یک درصد عموم مردم را در بر می گیرد . در واقع تغییرات تعداد کپی ، تغییرات ساختاری دی ان ای از ژنوم است که به حذف و اضافه کردن بخش های ژن می پردازد و می تواند منجر به بروز بیماری شود .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .