تغییر الگوهای پرواز زنبوران عسل

پژوهش ها و تحقیقات جدید حشره شناسان نشان می دهد که الگوهای پرواز زنبوران عسل با توجه به افزایش وزن بار گرده ها یا شهدهایی که حمل می کنند و نوع غذایی که به دوش می کشند، تغییر می کند.

قابل توجه است که زنبوران از جمله هوانوردان بسیار توانا و قابل هستند. دانشمندان با توجه به این مساله در نظر گرفتند که به بررسی تغییر الگوی پرواز این حشرات در زمان حمل گرده و شهد بپردازند. بنابراین تعدادی زنبور را در یک تونل باد آزمایشگاهی قرار دادن تا پرواز کرده و خود به مشاهده این عمل پرداختند.

این محققان برای به دست آوردن الگوی دقیق پرواز این زنبورهای عسل از دوربین های فیلم برداری با سرعت بالا استفاده کردند و به تماشای عملکرد زنبوران عسل با توجه به تغییرات باد و یک پد فرود در حال حرکت به شکل یک گل رباتیک ، پرداختند .

قابل توجه است ، زمانی که این زنبورها در حال حمل گرده گل هستند ، پروازشان بیشتر شبیه به پرواز یک هواپیمای جت بزرگ بوده و کمتر شبیه پرواز جت های جنگنده است. هنگامی که زنبورها بار گرده خود را خالی می کنند و سبک می شوند، ثبات بیشتری در پرواز در شرایط باد شدید به دست می آورند. اما آن ها برای یک الگوی پرواز با ثبات تر و استوارتر ، قربانی قدرت مانور می شوند که فرود روی محل گل در حال حرکت ساخته شده را مشکل تر می کند.

در زمان حمل شهد این قضیه متفاوت است. شهد در کیسه ای که در مرکز و روی شکم زنبور قرار دارد ، ذخیره می شود . وزن اضافه شده در مرکز بدن به قدرت مانور کمک می کند اما باعث از دست رفتن ثبات پرواز در زنبور عسل می شود.

دکتر شریدار راوی (Sridhar Ravi) از محققان مهندسی هوا فضا در دانشگاه RMIT در استرالیا در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این موضوع اعلام کرد : " چنین آزمایشی تا کنون بر روی زنبورهای عسل انجام نشده است. این تحقیقات نشان می دهد که معادلاتی خاص بین ثبات پرواز و قدرت مانور در زنبورهای عسل وجود دارد. بنابراین اگر پروازی با ثبات باشد دیگر نمی تواند از مانور خوبی برخوردار شود و پروازی که دارای قدرت مانور باشد دیگر با ثبات نخواهد بود . "

بنا به اعتقاد پژوهشگران ، گرچه این مبادلات بین ثبات پرواز و قدرت مانور وجود دارد اما زنبورهای عسل بدون در نظر گرفتن بار و شرایط محیطی از مهارت پرواز بالایی برخوردار هستند.

اندرو ماونکسل (Andrew Mountcastle) از زیست شناسان دانشگاه هاروارد (Harvard University) در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با توانایی زنبورها در حمل بار، می گوید: «زنبورهای عسل اساسا تانکرهای هوایی هستند. »

در پایان لازم به یادآوری است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده و قابل دسترسی است.