شکل گیری الگوی سیم کشی مغز بر اثر تجربیات اولیه زندگی

به گزارش سیناپرس،محققان دانشگاه ایالتی اوهایو واقع در آمریکا، طی پژوهشی در مورد فرآیند رشد مغز در موش ‌ها مدت کوتاهی پس از تولد، بر روی دو نوع سلول مغزی که با اختلالات عصبی دوران بزرگسالی در ارتباط هستند، متمرکز شدند، نورون‌ های یک سیستم تعدیل ‌کننده که در اعماق مغز قرار دارد و سایر نورون ‌ها در قشر مغز با استفاده از اثرات مهارکنندگی، با برانگیختگی سلول‌های دیگر مقابله می‌کنند.

سلول های تعدیل کننده، کابل های ارتباطی دوربردی را به قشر مغز می فرستند تا از راه دور بر فعالیت سلول های قشر مغز تأثیر بگذارند.

این مطالعه، برای اولین بار نشان می دهد که این دو نوع سلول، در فرآیند رشد مغز، خیلی سریع با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.به گزارش سیناپرس. یک ماده شیمیایی آزاد شده از سلول ‌های تعدیل‌ کننده، سبب ایجاد انشعاب آکسونی در قشر مغز می شود.

آکسون ها، امتداد طولانی و باریک بدنه سلول‌ های عصبی هستند که کار مخابره پیام بر روی سلول های قشر مغز را انجام می دهند.

این مطالعه همچنین بینش جدیدی را در مورد رشد و آسیب شناسی مغز ارائه می دهد. به گزارش سیناپرس، چراکه ممکن است که در طول رشد، بسته به تجربیات بعدی، فعالیت این سیستم تعدیل کننده و به دنبال آن، سیم کشی مدار قشر مغز قابل تغییر باشد.

پژوهش فوق که نتایج آن مجله Science Advances منتشر کرده است، شامل سلول ‌های لوستر، یعنی نوعی از نورون ‌های بازدارنده در بخش قشر مغز و همچنین نورون ‌های سیستم کولینرژیک بوده است.

سیستم کولینرژیک، مسئول کنترل محیط و وضعیت درونی است و سیگنال‌ هایی را به منظور تحریک حافظه و رفتار های مورد نیاز، به سایر قسمت ‌های مغز ارسال می‌کند.

سلول های لوستر به دلیل افشاندن سیناپس های انتقال دهنده سیگنال در پایانه های شاخه ای که شبیه شمع های یک لوستر سنتی هستند، به این نام خوانده می شوند. الگویی که باعث می شود این سلول ها بتوانند صد ها سلول را در یک زمان مهار کنند.

بررسی ها، آشکار کرده اند که تعداد پایانه های سیناپسی واقع در انتهای آکسون های سلولی لوستر در مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش می یابد و این موضوع می تواند دید دانشمندان را برای توسعه روش های درمانی بهتر باز کند.

به گفته محققان دانشگاه ایالتی اوهایو، این مطالعه، راه را برای درک بهتر چگونگی ارتباط بیماری ‌های عصبی در بزرگسالان با رویدادهای اولیه زندگی باز می‌کند.