سال پرفروغ ایران در ماراتن المپیاد

ماراتن المپیادهای علمی سال ۲۰۱۵ با المپیاد جهانی فیزیک آغاز شد و در ادامه دانش پژوهان برتر جهان در رشته های ریاضی، شیمی، زیست شناسی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک با هم به رقابت پرداختند.

به گزارش مهر ،هر ساله دانش پژوهان جوان کشورمان راهی ۶ المپیاد جهانی در رشته های ریاضی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک می شوند که امسال سهم ایران از شرکت در این المپیادهای علمی ۱۲ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۷ مدال برنز بود. 

بالاترین رده کسب شده از سوی تیم های ایرانی مربوط به تیم نجوم و اخترفیزیک با رتبه اول جهان و پایین ترین رده متعلق به تیم فیزیک با رتبه هشتم جهان بود.

وضعیت تیم های ایرانی در مقایسه با سال گذشته

نام المپیاد

وضعیت تیم ایران در سال ۲۰۱۴

وضعیت تیم ایران در سال ۲۰۱۵

ریاضی

رتبه ۲۱ در بین ۱۰۱ کشور

۴ مدال نقره ، ۲ مدال برنز

رتبه ۷ در بین ۱۳۱ کشور

۳ مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز

زیست‌شناسی

رتبه و تعداد کشور نامشخص

یک مدال طلا، ۲ مدال برنز، یک دیپلم افتخار

رتبه ۵ در بین ۶۱ کشور

یک مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز

شیمی

رتبه ۴ در بین ۷۵ کشور

یک مدال طلا و ۳ مدال نقره

رتبه ۵ در بین ۷۵ کشور

یک مدال طلا ، دو نقره و یک برنز

فیزیک

رتبه نامشخص در بین ۸۵ کشور

۵ مدال نقره

رتبه ۸ در بین ۸۶ کشور

دو مدال طلا و سه مدال نقره

کامپیوتر

رتبه نامشخص در بین ۸۳ کشور

۲ مدال طلا و ۲ مدال نقره

رتبه ۶ دنیا در بین ۸۴ کشور

۲ مدل طلا، ۱ نقره و یک برنز

نجوم و اخترفیزیک

رتبه دوم در بین ۳۷ کشور

تیم الف : ۳ مدال طلا و ۲ مدال نقره

تیم ب : یک مدال طلا و ۴ مدال نقره

رتبه اول در بین ۴۱ كشور

۳ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۳ مدال برنز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقام هشتم در چهل و ششمین المپیاد جهانی فیزیک

چهل و ششمین دوره المپیاد جهانی فیزیک در روزهای ۵ تا ۱۲ جولای مطابق با ۱۴ تا ۲۱ تیرماه در مومبای هند برگزار شد.

دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در بین ۸۶ کشور شرکت کننده در چهل و ششمین دوره المپیاد جهانی فیزیک با دو مدال طلا و سه مدال نقره رتبه هشتم جهان را از آن خود کردند. محمدحسین دارستانی فراهانی و  علی شیرالی موفق به کسب مدال طلا و محمدعلی خادم سهی، سید محمد جواد طباطبایی یزدی و علی فتحی موفق به کسب مدال نقره از این المپیاد شدند. 

بر اساس نتایج تیم های چین، تایوان، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، هنگ کنگ، ویتنام پیش از ایران رتبه های اول تا هفتم را کسب کردند. 

المپیاد فیزیک

مقام هفتم در پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی

پنجاه و ششمین المپیاد جهانی ریاضی با شرکت ۱۰۴ کشور از ۱۳ تا ۲۵ تیرماه در شهر چیانگ مای تایلند برگزار شد.

تیم دانش آموزی المپیاد علمی ریاضی جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۳۱ کشور ریاضی توانست با کسب ۳ مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز به مقام هفتم جهان برسد.

علی صیادی، آریا حلاوتی، مجتبی زارع بیدکی به مدال طلا و امین بهجتی و فربد اکباتانی به مدال نقره و علی دائی نبی به مدال برنز دست یافتند.

تیم ایران باکسب ۱۴۵ نمره پس از کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی، کره شمالی، ویتنام و استرالیا در رده هفتم قرار گرفت. در این دوره تنها ۳۹ نفر از جمع ۶۲۴ دانش آموز حاضر در این رقابت موفق به کسب مدال طلا شده اند که ۳ مدال آن سهم دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران بوده است.

المپیاد ریاضی

مقام پنجم در بیست و ششمین المپیاد جهانی زیست شناسی

بیست و ششمین المپیاد جهانی زیست شناسی از ۲۱ تا ۲۸ تیرماه در شهر آرهاوس دانمارک برگزار شد.تیم ملی المپیاد زیست شناسی جمهوری اسلامی ایران در بین ۶۱ کشور با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز توانست مقام پنجم را به دست آورد.

در این دوره از المپیاد محمدامین صادقی موفق به کسب مدال طلا، سید محمد نوید عطایی و نیما مسیبی موفق به کسب مدال نقره و دینا موسوی موفق به دریافت مدال برنز شدند.

المپیاد زیست شناسی

مقام پنجم در چهل و هفتمین المپیاد جهانی شیمی

چهل و هفتمین دوره المپیاد جهانی شیمی در روزهای ۲۰ تا ۲۹ جولای مطابق با ۲۹ تیر تا ۷ مرداد در باکو آذربایجان برگزار شد.

تیم دانش آموزی المپیاد علمی شیمی جمهوری اسلامی ایران توانست با کسب یک مدال طلا ، دو نقره و یک برنز در میان ۷۵ کشور به مقام پنجم جهان دست یابد.

در این مسابقات کسری اثنی عشری مدال طلا، آرمان آی و محسن صابری فر مدال نقره و نهال باقری به مدال برنز دست یافتند.

المپیاد شیمی

مقام ششم در بیست و هفتمین المپیاد جهانی کامپیوتر

بیست و هفتمین دوره المپیاد جهانی کامپیوتر در روزهای ۲۶ جولای تا ۲ آگوست مطابق با ۴ تا ۱۱ مرداد در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

تیم دانش آموزی المپیاد علمی کامپیوتر جمهوری اسلامی ایران توانست با ۲ مدل طلا، ۱ نقره و یک برنز مقام ششم را در میان ۸۴ کشور کسب کند.

علی حقانی مدال طلا، علی بهجتی مدال طلا، امیرکیوان محتشمی مدال نقره و پیمان جبارزاده مدال برنز این مسابقات را بدست آورده اند.

تیم های کشورهای کره جنوبی، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا و ژاپن پیش از ایران در رده های اول تا پنجم این مسابقات قرار گرفته اند.

المپیاد کامپیوتر

مقام اول در نهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک

المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در روزهای ۲۶ جولای تا ۴ آگوست مطابق با ۴ تا ۱۳ مرداد در جاوه مرکزی اندونزی برگزار شد.

تیم دانش آموزی المپیاد علمی نجوم و اختر فیزیک جمهوری اسلامی ایران با كسب ۳ مدال طلا، ۴ مدال نقره و ۳ مدال برنز در میان ۴۱ كشور جهان به مقام قهرمانی جهان دست يافتند.

آرمان وثیق زاده انصاری، فاطمه زرگرباشی، علی زارع به مدال طلا، سعید حجتی نژاد، سید مرتضی سادات، محمدهادی ستوده، علیرضا ارجمند شکوری به مدال نقره و علی چگینی، پارسا نوروزی و سید علی هادیان امرئی به مدال برنز دست يافتند.

آرمان وثیق زاده انصاری جایزه ویژه بهترین نمره تحلیل داده، فاطمه زرگرباشی جایزه ویژه بهترین دانش آموز خلاق و علی زارع جایزه ویژه بهترین نمره تئوری را نیز از آن خود کرده و برگ زرين ديگری بر افتخارات علمی جمهوری اسلامی ايران افزودند.

المپیاد نجوم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا