کلاف سردرگم انرژی میان سیاست و جنگ

به گزارش سیناپرس، روسیه بخش اعظم و اصلی گاز اروپا را تامین می کند و در پی اعلام تحریم های جدید علیه این کشور، آینده صادرات گاز روسیه به قاره سبز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در این میان پروژه انتقال گاز نورد استریم یکی از موارد مورد توجه کارشناسان این حوزه محسوب می شود. در این شرایط ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که وی معتقد است پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ در حال حاضر مرده  است و بعید است که هرگز  احیا  شود.

در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در روز سه شنبه، یکی از سناتورها از نولاند پرسید که آیا معتقد است تحریم های اعمال شده توسط واشنگتن بر نورد استریم ۲ باید دائمی باشد؟ 

باید توجه داشت این موضع آمریکا در همراهی با سیاست های اتحادیه اروپا اخذ شده و پیش از این در ۲۲ فوریه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفته بود که دولت آلمان روند صدور گواهینامه پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را پس از به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوگانسک توسط روسیه متوقف کرده است. به گزارش سیناپرس، کمی بعد جوبایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به دولت دستور داد تا در پاسخ به اقدامات روسیه در اوکراین، تحریم هایی را علیه نورد استریم 2 AG و بخش های وابسته به آن اعمال کند.

به گزارش سیناپرس، این موضوع در حالی عنوان می شود که ساخت نورد استریم ۲ در دهم  سپتامبر سال گذشته میلادی به طور کامل به پایان رسید. در ابتدا قرار بود این پروژه تا قبل از پایان سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، اما به دلیل تحریم های واشنگتن، ساخت آن به تاخیر افتاد. این خط لوله گاز شامل دو رشته با ظرفیت کل ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال است که از سواحل روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان می رسد.

مسکو بارها تاکید کرده است که نورد استریم ۲ یک پروژه تجاری است و به طور مشترک با شرکای اروپایی اجرا می شود اما به نظر می رسد پس لرزه های تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر این پروژه بزرگ تاثیر داشته و آن را کاملا از رده خارج کرده است.
معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا همچنین اعلام کرد که این کشور از حضور چرخشی منظم نیروهای ناتو در دریای سیاه حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال مربوطه در جلسه کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت: من شخصا مدتهاست که طرفدار این نظریه بوده ام. همانطور که می دانید ناتو نیز مانند ایالات متحده برنامه منظمی برای تمرین دارد.

به گزارش سیناپرس، نولند همچنین گفت که پس از الحاق کریمه به روسیه، مسکو شروع به استقرار انواع سلاح های پیشرفته در این شبه جزیره کرد که استفاده از این سلاح ها و استقرار ان در منطقه کریمه به طور جدی امنیت دریای سیاه را از بین می برد.
پیش از این، کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، خاطرنشان کرد که ناتو به طور منظم در نزدیکی مرزهای روسیه تمرین می کند و همچنین پروازهای شناسایی بر فراز دریای سیاه و کشورهای بالتیک انجام می دهد. وی تاکید کرد که روسیه تحت هیچ شرایطی اجازه استقرار زیرساخت های ناتو را در خاک کشورهای مرزی با روسیه نمی دهد.

این موضوع با واکنش احتیاط آمیز ناتو رو به رو شده و روز گذشته ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، طی جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت: علی ‌رغم درخواست‌ های کی ‌یف، سامانه ‌های دفاع موشکی و ضد هوایی گنبد آهنین نمی‌توانند به سرعت به اوکراین تحویل داده شوند.

وی در این رابطه تاکید کرد: شما نمی توانید فقط انگشتان خود را روی یک دکمه فشار دهید تا سیستم گنبد آهنین ظاهر شود. این فناوری نیاز به آموزش، قابلیت تعویض و موارد دیگر دارد. نولاند با اشاره به درخواست مقامات اوکراینی برای تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی از غرب به آنها گفت: فکر می کنیم می توانیم این کار را انجام دهیم. به گزارش سیناپرس،  اگرچه نولاند به جزئیات این کمک ها اشاره نکرد اما خاطرنشان کرد که واشنگتن اخیرا تعداد زیادی رادار ضد باتری را به کیف تحویل داده است.

پیشتر رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند که دولت این کشور از انتقال سامانه های دفاع موشکی گنبد آهنین به اوکراین خودداری کرده است. اگر چه این سامانه دفاعیدر این کشور ساخته شده  اما ایالات متحده از نظر مالی در تولید گنبد آهنین مشارکت دارد.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان- مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا