شناسایی سویه دلتا کرونا در گربه های خانگی

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا  موفق به شناسایی سویه دلتا در یک گربه شدند و توالی ‌یابی کل ژنوم این ویروس نشان داد که این نوع تقریباً مشابه سویه ای است که در بین مردم منطقه در گردش بود.

این گربه ماده ۱۱ ساله در ماه سپتامبر با علائم گوارشی به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه رایان در فیلادلفیا آورده شد. صاحبش مبتلا به کووید-۱۹ بود و قبل از اینکه گربه به بیمارستان آورده شود، ۱۱ روز از گربه جدا شده و یکی دیگر از اعضای خانواده از گربه مراقبت می کرد.

محققان طی این پژوهش،  یک توالی ژنومی کامل از ویروس گربه را به دست آوردند و دریافتند که این ویروس از نوع دلتا است. آن ‌ها نمونه ‌ای از ویروس صاحب این گربه در اختیار نداشتند، اما ویروس گربه مشابه ویروس ‌هایی بود که در آن زمان در  بین مردم منطقه فیلادلفیا در گردش بود.

دکتر الیزابت لنون، نویسنده ارشد این مطالعه، دامپزشک و استادیار دانشکده دامپزشکی پنسیلوانیا، در الین رابطه می گوید: زمانی که ما به نمونه گیری تصادفی از توالی های انسانی از منطقه جغرافیایی خود نگاه کردیم، هیچ تفاوت چشمگیری در مورد نمونه موجود در بدن این گربه وجود نداشت. نکته اصلی این است که گربه توسط ویروسی که به نوعی متفاوت باشد، آلوده نشده بود.

به گزارش سیناپرس، از زمان شروع همه‌ گیری، ویروس کرونا طیفی از گونه‌ های حیوانی وحشی و اهلی را آلوده کرده است و موضوع فوق،  این نگرانی‌ را در پی دارد که انتقال ویروس بین گونه‌ ها می ‌تواند منجر به جهش ‌های جدید و ایجاد گونه ‌های خطرناک و مضر کرونا شود.

دکتر لنون در این رابطه  خاطرنشان کرد که عفونت این گربه تنها با آزمایش مواد مدفوع آن شناسایی شده و سواب بینی، عفونت را نشان نداد. به گزارش سیناپرس، این امر اهمیت نمونه‌ گیری در چندین محل بدن را برجسته می ‌کند. اگر ما فقط سواب بینی انجام می دادیم، این بیماری را تشخیص نمی دادیم.

شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی  Viruses منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا