نشانه های پنهان کبد چرب را بشناسیم

به گزارش سیناپرس، بیماری کبد چرب غیر الکلی بر خلاف سایر انواع کبد چرب، بر اثر مصرف الکل ایجاد نمی شود. این بیماری در ابتدا بی خطر محسوب می شود اما اگر درمان نشود می تواند منجر به سیروز شود که شبیه آسیب کبدی ناشی از نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی است.

یافته های پژوهشگران نشان می دهدمصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی الکل یا شکر می توانند این بیماری را تشدید کنند، بنابراین توصیه می شود مصرف آن را محدود کنید. متاسفانه بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین اختلال کبدی در سطح جهان محسوب می شود.

بیش از ۹۰ درصد افراد چاق، ۶۰ درصد مبتلایان به دیابت و ۲۰ درصد افراد دارای وزن سالم به این بیماری مبتلا هستند. باید توجه داشت کبد انسان به طور معمول حاوی مقداری چربی است، اما زمانی که چربی بیش از ۵ درصد وزن کبد شود، ممکن است بیماری کبد چرب ایجاد شود.
به گزارش سیناپرس، این بیماری در مراحل اولیه معمولاً هیچ علامتی نشان نمی دهد  اما می توان آن را با آزمایش عملکرد کبد از نمونه خون تشخیص داد. به گزارش سیناپرس،علائم هشداردهنده زمانی ظاهر می شود که آسیب های کبدی به مرحله استئاتوهپاتیت غیر الکلی  یا فیبروز که در آن کبد ملتهب شده است پیشرفت کند.

در این شرایط فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی ممکن است شرایط زیر را تجربه کند:

•    خستگی بسیار زیاد
•    احساس کاهش و کمبود دائمی انرژی
•    درد در سمت راست بالای شکم 
•    درد در سمت راست پایین دنده ها
•    لاغر شدن بی دلیل

فیبروز طولانی مدت و التهاب مداوم باعث سیروز می شود که در آن کبد به شدت زخمی شده و آسیب دیده است. تداوم این آسیب می تواند منجر به سرطان کبد، نارسایی کبدی و در نهایت مرگ شود.

علائم سیروز کبدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•    خارش پوست.
•    ادم (تورم در پاها یا شکم).
•    زردی پوست و سفیدی چشم 

به گزارش سیناپرس، هنوز مشخص نیست که چگونه یک کبد چرب خوش خیم به شرایط جدی مانند استئاتوهپاتیت غیر الکلی و فیبروز کبد تبدیل می شود. برای درک این فرآیند، محققان تجزیه و تحلیل ژنتیکی سلول های کبدی، سلول های عملکردی اصلی در کبد را انجام دادند.

پروفسور استفان هرزیگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره پدیده فوق گفت: درک مکانیسمی که توسط آن این وضعیت به وجود آمده و مشکلات موجود در کبد به تهدید کننده زندگی تبدیل می شود، بسیار مهم است . به گزارش سیناپرس، ما در این مطالعات روشی جدید را برای هدف قرار دادن گره های خاص در شبکه پروتئینی جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری یا حتی توسعه فیبروز ابداع کردیم. 

بر این اساس مشخص شد شبکه‌ای از پروتئین‌ها در فرآیند برنامه ‌ریزی مجدد سلول‌های کبدی نقش دارند. بروز مشکل در این فرآیند می تواند منجر به اختلال عملکرد سلول های کبدی شود.به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، در طول توسعه بیماری کبد چرب غیر الکلی،  سلول های کبدی هویت خود را از دست می دهند.

دکتر آنا آلفارو، سرپرست این تیم تحقیقاتی در مورد موضوع فوق گفت: این یافته ‌ها بسیار مهم هستند زیرا مکانیسم ‌های سلولی زمینه ‌ساز استئاتوهپاتیت غیرالکلی را آشکار می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس، دانستن نقش شبکه‌های پروتئینی و از دست دادن هویت سلول‌های کبدی، اهداف مداخله ‌ای بالقوه را برای توسعه درمان‌های مؤثر به ما می‌دهد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: spring
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا