رکورد شکنی قیمت نفت در آتش جنگ روسیه

به گزارش سیناپرس، همانطور که پیش از این پیش بینی می شد، تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای بین المللی بسیار جدی بوده و با افزایش بی سابقه این محصولات همراه بود. بر این اساس قیمت نفت در روز چهارشنبه پس از اینکه تولیدکنندگان عمده نفت یعنی اعضای اوپک تصمیم گرفتند علیرغم نگرانی از عرضه نفت در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین، به سقف اندک تولید پایبند باشند، دوباره افزایش یافت.

در پی این تصمیم اوپک، نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در آوریل 7.19 دلار آمریکا قیمت گذاری شده و ۷ درصد افزایش یافته و به 110.60 دلار در هر بشکه در بورس کالای نیویورک رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۱ تا کنون است.

قیمت نفت برنت نیز برای تحویل در ماه مه 7.96 دلار شده و 7.6 درصد افزایش یافته و با 112.93 دلار در هر بشکه در بورس آتی لندن بسته شد که بالاترین سطح قیمتی از سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می شود.

از نظر تحلیلگران بازارهای اقتصادی، اصلی ترین عامل این افزایش قیمت تصاعدی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش هستند که روز چهارشنبه اعلام کردند به برنامه های موجود برای افزایش متوسط تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل پایبند خواهند بود.

به گزارش سیناپرس، این ائتلاف نفتی در بیانیه‌ای پس از بیست و ششمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک خاطرنشان کرد که نوسانات فعلی در بازار نفت ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی است نه تغییرات بنیادی بازار. به گزارش سیناپرس، در همین حال، پس از این که داده ها نشان داد که ذخایر سوخت ایالات متحده کاهش یافته است، قیمت ها مجددا میل به افزایش یافته و این موضوع را می توان دومین عامل رکورد شکنی قیمت نفت دانست.

گفتنی است اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده روز چهارشنبه گزارش داد که ذخایر نفت خام تجاری این کشور در هفته منتهی به ۲۵ فوریه 2.6 میلیون بشکه کاهش یافته است.  همچنین بر اساس این گزارش، کل موجودی بنزین ایالات متحده در هفته گذشته نیم میلیون بشکه کاهش یافت در حالی که موجودی سوخت تقطیر نیز شاهد کاهشی برابر با 0.6 میلیون بشکه بود.

به گزارش سیناپرس، شرایط فوق الذکر و افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل درگیری ‌های روسیه و اوکراین و تحریم‌ های گسترده غرب علیه مسکو، نگرانی ‌هایی را در مورد اختلال در عرضه انرژی در سطح جهان ایجاد کرده است.
در همین رابطه آژانس بین ‌المللی انرژی روز سه‌ شنبه اعلام کرد که کشورهای عضو ،موافقت کرده ‌اند تا ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری خود را برای کاهش هرگونه کمبود عرضه ناشی از درگیری روسیه و اوکراین آزاد کنند. با این حال، این اعلام نتوانست بازارها را آرام کند، به طوری که وست تگزاس اینترمدیت و برنت هر دو با افزایش قیمت مواجه شدند.

کارستن فریچ، تحلیلگر انرژی در Commerzbank Research روز چهارشنبه در یادداشتی گفت: شرایط پیش آمده به این دلیل است که مقدار نفتی که قرار است بر اساس وعده آژانس جهعانی انرژی آزاد شود تنها برابر با تولید دو هفته نفت روسیه است.

خبرگزاری اینترفکس نیز در گزارشی اعلام کرد، روسیه در ماه های ژانویه و فوریه به طور میانگین 4.6 میلیون بشکه در روز صادر کرده است. به این ترتیب اگر سهم روسیه از سبد جهانی حذف شود، احتمالا یافتن تامین کنندگان جایگزین کاری دشوار خواهد بود.

کارشناسان در این رابطه هشدار می دهد که تاثیر نامطلوب بالقوه افزایش قیمت کالاها بر رشد اقتصادی، در زمانی که جهان هنوز در حال بهبودی از تاثیر همه گیری کووید-۱۹است، می تواند تبعاتی جدی داشته باشد.
در خاتمه گفتنی است مارک هافله، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت ثروت جهانی UBS نیز در این رابطه گفت: در پس زمینه افزایش عدم اطمینان، ما فکر می کنیم اکنون زمانی است که سرمایه گذاران انتخابی تر عمل کرده و به دنبال فرصت های طولانی مدت باشند.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب به نظر می رسد روزهای پر التهابی در انتظار بازار انرژی بوده و ایران می تواند با استفاده از این فرصت و بهره گیری از فرصت های پیش رو در حوزه های مختلف صادرات نفت و گاز و پیشبرد مذاکرات که می توانند منجر به کاهش و یا لغو تحریم ها شوند، شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشد.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان- مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا