اضافه وزن مادران باردار باعث چاقی فرزندان دختر می شود

به گزارش سیناپرس، به طور معمول بارداری باعث افزایش وزن می شود. بیشتر زنان در طول بارداری بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن را تجربه می کنند که بیشترین افزایش وزن پس از هفته بیستم دیده می شود.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد دخترانی که از مادرانی متولد شده ‌اند که در ماه اول و آخر بارداری به سرعت اضافه وزن پیدا کرده‌ اند، در دوران نوجوانی بیشتر در معرض مشکلات وزنی قرار دارند.

اعضای این تیم تحقیقاتی، شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و چربی بدن ۳۰۰ زن باردار و فرزندان پنج تا ۱۴ ساله آنها را مورد بررسی قرار دادند. زنان یکی از چهار الگوی افزایش وزن را در دوران بارداری خود دنبال کردند. به گزارش سیناپرس، در این میان مشخص شد مادرانی که در آغاز و پایان بارداری یعنی در سه ماهه اول و سوم بارداری خود به سرعت دچار افزایش وزن شدند، در صورتی که فرزندشان دختر بود بیشترین شاخص توده بدنی، دور کمر و چربی را به دست آوردند. در مقابل، دخترانی که از زنانی متولد شده بودند که در ابتدای بارداری پیش از افزایش تدریجی وزن در طول بارداری، وزن خود را کاهش دادند، کمترین افزایش را در هر سه اندازه گیری را داشتند.

گفتنی است که طی این مطالعات، هیچ ارتباطی بین وزن مادر در دوران بارداری و وزن پسران وجود نداشت. این تیم تحقیقاتی معتقد است ارتباط فوق می تواند به تفاوت های جنسیتی در رشد و تکامل در دوران نوجوانی فرزندان دختر منتهی شود.

به گزارش سیناپرس،این مطالعه به ما نشان می‌ دهد که ممکن است تفاوت ‌های جنسی در ترکیب بدن کودک بر اساس آنچه که در داخل رحم در معرض آن قرار گرفته، وجود داشته باشد.  در این میان، تنها بخش کوچکی از افزایش وزن بارداری به ویژه در بین بافت چربی وجود دارد که می ‌توان آگاهانه تغییر داد زیرا بسیاری از تغییرات وزن برای حمایت از بارداری ضروری است. 

پزشکان چاقی را با سلامت روانی ضعیف و بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان مرتبط می دانند. دکتر الیزابت ام وایدن استادیار علوم تغذیه از دانشگاه تگزاس آمریکا معتقد است که این یافته ها می تواند درک بیشتری از عوامل خطر چاقی در دوران کودکی ارائه دهد. به گزارش سیناپرس،نتایج همچنین می تواند به ایجاد دستورالعمل های فردی افزایش وزن در دوران بارداری کمک کند. 

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در مجله چاقی (Obesity) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا