کشف سیستم ایمنی ذاتی در روده

به گزارش سیناپرس، دانشمندان انستیتو پاستور و اینسرم با استفاده از یک مدل عفونت روده ای کشف کردند که سلول های عامل ذاتی که به سلول های لنفوئید ذاتی گروه ۳ معروف هستند، نه تنها در مراحل اولیه عفونت عمل می کنند، بلکه می توانند برای ایجاد نوعی حافظه ایمونولوژیک ذاتی که می تواند از آن ها در دراز مدت محافظت کند، آموزش داده شوند.

مبارزه با عفونت های اشریشیا کلی که مسئول بیماری های روده یا خونریزی گوارشی است، یک چالش بزرگ برای بهداشت عمومی در جهان به شمار می رود. این باکتری ها که در آب آشامیدنی یا غذا وجود دارند، می توانند باعث اسهال مداوم همراه با التهاب حاد روده شوند. در نتیجه امروزه اشریشیا کلی مسوول نزدیک به ۹ درصد مرگ و میر کودکان در سراسر جهان است.

به گفته دانشمندان، مخاط روده دارای یک سیستم دفاعی پیچیده است که به آن اجازه می دهد با عفونت پاتوژن مبارزه کند و در عین حال تحمل میکروبی معمولی را که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند، حفظ کند.

به گزارش سیناپرس، این نظارت دائمی توسط سیستم ایمنی ذاتی انجام می شود که در ساعات اولیه پس از عفونت، دفاع اولیه را آغاز می کند. سپس سیستم ایمنی تطبیقی با فعال کردن گیرنده‌های خاص در سطوح لنفوسیت‌های B و T، حافظه‌ ای را برای پاتوژن‌ها ایجاد می ‌کند. در نتیجه تولید آنتی ‌بادی‌های محافظ و ضد التهابی را ممکن می ‌سازد. برخلاف عملکرد آشکار سیستم تطبیقی در تحمل و حفاظت طولانی مدت، نقش سیستم ذاتی در حافظه ایمنی هنوز مشخص نیست.

در سال ۲۰۰۸، تیمی پژوهشی از دانشمندان موسسه اینسرم به رهبری جیمز دی سانتو (James Di Santo)، سلول‌های لنفوئیدی ذاتی گروه ۳ (ILC3s) را به عنوان گروه جدیدی از لنفوسیت‌ها توصیف کردند که از لنفوسیت‌های T و B سازگار متمایز بودند. سلول ‌های لنفوئیدی گروه ۳ با تولید سیتوکین های پیش التهابی مانند اینترلوکین  (IL)-22، نقش اساسی در پاسخ ایمنی ذاتی، به ویژه در مخاط روده ایفا می کنند.به گزارش سیناپرس، انتشار سیتوکین تولید پپتیدهای ضد میکروبی را فعال کرده و در نتیجه بار باکتریایی را کاهش می دهد تا یکپارچگی روده حفظ شود.

در مطالعات جدید، دانشمندان از یک پروتکل ابتکاری برای قرار دادن سیستم ایمنی در معرض چالش انتروباکتریایی با محدودیت زمانی بر اساس مدل متفاوتی از عفونت اشریشیا کلی  در موش ها استفاده کردند.

محققان مشاهده کردند که سلول های عامل ذاتی پس از قرار گرفتن در معرض عفونت برای چندین ماه در حالت فعال باقی می مانند. در ادامه آزمایش و در طول یک عفونت دوم، سلول ‌های مبارز آموزش دیده، ظرفیت برتری برای کنترل عفونت از طریق افزایش تکثیر و تولید انبوه مواد پیش التهاب داشتند.به گزارش سیناپرس، نیکلاس سرافینی (Nicolas Serafini) پژوهشگر ارشد این مطالعات توضیح می دهد: تحقیقات ما نشان می دهد که سلول‌های لنفوئیدی ذاتی روده حافظه ای برای تقویت دفاع مخاطی روده در برابر عفونت های مکرر در طول زمان به دست می آورند.

به گزارش سیناپرس، این کشف مکانیسم دفاعی ضد باکتریایی جدیدی را نشان می دهد و می تواند در دراز مدت به رویکردهای درمانی جدید برای درمان بیماری های روده یا سرطان منجر شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.